صفحه اصلیتازه هاهمایش هاسخنرانی هامیزگرد هاتماس با ما
منو اصلی
اخبار > دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی و موسسه مطالعات بین­ المللی دانمارکی(DISS)


  چاپ        ارسال به دوست

میزگرد مشترک

دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی و موسسه مطالعات بین­ المللی دانمارکی(DISS)

میزگرد مشترک دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی با موسسه مطالعات بین‌الملل دانمارک روز یکشنبه 24 آبان‌ماه 94 در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی برگزار شد. در این نشست معاون سفیر دانمارک به همراه آقای راسموس2 و خانم دکتر مالمویگ3 از موسسۀ مذکور حضور داشتند. مسائل مبتلابه خاورمیانه و در رأس آن سوریه از جمله مباحثی بود که سخنرانان در این نشست به آن پرداختند.

 آقای دکترکریمی، رئیسگروه اروپای دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، در ابتدای جلسه طی سخنانی به تحلیل رویکرد اتحادیۀ اروپا در قبال مساله خاورمیانه و شمال آفریقا - با تأکید بر جایگاه دانمارک و سیاست خارجی و دفاعی این کشور - پرداخت. ایشان اظهار داشت: پیشاپیش از اینکه ممکن است مطالبم چالش‌برانگیز باشد، پوزش می‌طلبم. به زعم ما، اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا را حیاط خلوت خود می‌انگارد.

رویکرد اروپا نسبت به منطقه شامل تحریم‌ها، عملیات نظامی و غیرنظامی بوده است. 30 کشور تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار دارند که مهم‌ترین آنها ایران، روسیه و سوریه هستند. در سال 1995 در بارسلونا قرار شد رویکرد اروپا کمک به گسترش دموکراسی در سایر مناطق باشد اما این امر کاملا به فراموشی سپرده شده است.

 بیداری اسلامی و انقلاب‌های رخ داده در کشورهای عربی فرصت مناسبی برای کشورهای غربی فراهم آورد تا این امر را محقق سازند، اما هیچ استفاده‌ای از این فرصت نشد. اتحادیۀ اروپا مهم‌ترین تأمین کننده سلاح برای عربستان است؛ فرانسه، ایتالیا و بریتانیا مهم‌ترین صادرکنندگان تسلیحات به آن کشور می‌باشند. بخشی از این تسلیحات از طریق عربستان به سوریه و یمن فرستاده می‌شود. صادرات اسلحه از طرف اتحادیۀ اروپا به منطقۀ خاورمیانه در سال گذشته 24 درصد رشد داشته است. 

 در این صدور سلاح به کشورهای خاورمیانه، دانمارک یکی از عناصر اصلی انتقال اسلحه از طریق راه‌های آّبی بین‌المللی است. از این طریق قطعات لازم برای ساخت تسلیحات به کشورهای لیبی، قطر، رژیم صهیونیستی، سوریه، بحرین، عربستان، عراق و مصر وارد می‌شوند. بنابراین دانمارک در نواحی پر تنش جنگی فعال است. همچنین دانمارک در انتقال اسلحه به نیکاراگوئه در آمریکای لاتین نیز فعال است.

 ایشان در ادامه با ارائه نمودار و استناد به آمارهای منتشره از موسسات غربی اظهار داشت: اتحادیه اروپا در موضوع هم‌فکری با کشورهای خلیج فارس و روند برقراری صلح، دموکراسی و حقوق بشر ضعیف عمل کرده است. سیاست‌های خارجی و دفاعی دانمارک نشان می‌دهد این کشور در این مسیر دارای نقشی منحصر به فرد است. دانمارک همان‌گونه که در سیاست‌های دفاعی پیشرو است، در زمینه میانجی‌گری‌های بین‌المللی نیز بسیار فعال عمل می‌کند.

 همکاری‌های دانمارک با ناتو در 40 سال گذشته افزایش یافته است و به این دلیل شاید بتوان گفت که ما با شما همسایه هستیم، زیرا اکنون نیروهای شما در کشورهای همسایۀ ما از جمله افغانستان و عراق حضور دارند. بنابراین ما به لحاظ تقسیم‌بندی جوامع بین‌المللی همسایه به شمار می‌رویم.

 دکتر کریمی ادامه داد: برای پیروزی و شکوفایی مردم خاورمیانه، مواردی نظیر آموزش، گفتگو و حاکمیت قانون بسیار حائز اهمیت است. متاسفانه منطقه خاورمیانه به‌رغم بهره‌مندی از تنوع فرهنگی و همچنین منابع بی‌شمار، گرفتار سیاست‌های ارتجاعی و دیکتاتوری است. در چنین شرایطی اتحادیۀ اروپا و به ویژه دانمارک باید با در پیش گرفتن دیپلماسی سبز نقش فعال‌تری در این منطقه ایفا کنند. دانمارک در ارائه سیاست‌ها و خدمات کنسولی، نمونه بسیار موفقی است. این موضوع می‌تواند به حوزۀ سیاسی نیز منتقل شده و به خاورمیانه و شمال آفریقا تعمیم یابد.

برخی کشورهای منطقه خاورمیانه همچنان تحت حاکمیت دیکتاتورها اداره می‌شوند. به نظر می‌رسد اروپا برای رفع این مشکل خواهان مداخله مستقیم یاغیرمستقیم است، شاید بهتر باشد این سیاست‌ها مورد بازبینی قرار گیرند. متاسفانه حتی جهان اسلام نتوانسته دولت و الگوی دولتی ارائه دهد که برای کشورهای همسایه در منطقه قابل اجرا باشد. وظیفه متفکران خصوصا پژوهشگران دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی این است که در این مورد هم‌فکری‌های موثر داشته باشند.

روابط دوجانبه باید بر اساس حفظ استقلال، احترام متقابل، علاقه و توزیع عادلانه امکانات آموزشی جهت رشد و شکوفایی باشد. برای نمونه افغانی‌ها انسان‌های بسیار سخت‌کوشی هستند. شاید اگر تکنولوژی لازم در اختیار آنها قرار می‌گرفت، می‌توانستند به پیشرفت‌های چشم‌گیری نایل شوند. متاسفانه در حال حاضر به سبب عدم توزیع عادلانۀ امکانات آموزشی و شکوفا نشدن استعدادهای آنها، بیشتر فعالیتشان معطوف به تجارت مواد مخدر است.

 آقای دکتر کریمی در ادامۀ سخنان خود به فهرستی از مسائل مبتلابه خاورمیانه و شمال آفریقا اشاره کرد که شامل موارد زیر می شد: بهداشت، تروریسم جهانی، مهاجرت، محیط زیست، انرژی، عدم توازن قوا و خطرات مرتبط با آن و اشکال جدید جنگ‌های داخلی و غیره. وی افزود: اینها چالش‌هایی است که ما در منطقه با آنها رو به رو هستیم و امیدواریم روزی برسد که بتوانیم بر همۀ آنها چیره شویم.

اتحادیه اروپا سیاست مبهمی در قبال خاورمیانه و شمال آفریقا داشته و به طور جدی در صدد ایفای نقش مثبت در منطقه نیست. اتحادیۀ اروپا باید سیاست‌ های خود را در این منطقه مورد بازبینی قرار دهد.

ایشان در پایان اظهارات خود به زمینه‌های مشترک همکاری ایران و دانمارک اشاره کرد و افزود: سیاست دولت جدید ایران، بر اساس بازی برد برد است. ما به منافع و علائق همه طرف‌ها فکر می‌کنیم و بنابراین می‌توانیم قسمتی از راه‌حل مسائل باشیم.

 سخنران دیگر این نشست، خانم دکتر مالمویگ، در سخنرانی خود با عنوان «بحران سوریه، فرصت‌ها و چالش‌ها»، ضمن برشمردن عوامل موثر در بحران سوریه، گفت: من بحران سوریه را برای تحلیل وضعیتی که شاهد آن هستیم، الگو قرار می‌دهم. اگر با دیدی واقع‌گرایانه به سیاست‌های موجود در منطقه بنگریم و همچنین به تغییرات پیش از سال 2011 و تغییرات در حال وقوع توجه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که تغییرات عمده‌ای رخ نداده است. هنوز همان چهار یا پنج قدرت منطقه‌ای ایران، عربستان، ترکیه، رژیم صهیونیستی یا شاید مصر در منطقه فعال بوده و تعادل بین این قدرت‌ها تغییر خاصی نکرده است. اکنون متحدان این قدرت‌ها وارد میدان شده‌اند. بنابراین از این منظر نمی‌توانیم تغییرات مهمی را که بعد از 2011 در حال وقوع هستند، مورد تحلیل قرار دهیم.

برای درک بهتر این مساله باید مدل مفهوم‌زایی قدرت را به شیوه دیگری مورد ملاحظه قرار دهیم. باید با دیدی واقع‌گرایانه به بحث‌هایی درباره هویت و ماهیت به خصوص در سطح بومی و منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخته شود. به نظر من اگر از این منظر به مساله نگاه کرده و شرایط منطقه را تحلیل کنیم، حداقل چند عامل موثر در امور امنیتی در منطقه می‌بینیم که شامل مواردی نظیر افزایش سیاست‌های منجر به فرقه‌گرایی، هویت‌بخشی به فرقه‌ها و افزایش افراطی‌گری و ایدئولوژی‌های افراطی می‌شود.

            در ادامه این نشست حاضران به بحث و گفتگو پیرامون مسائل مطرح شده پرداختند.

 



[1]. DIIS: Danish Institute for International Studies

[2]. Rasmus

[3]. Dr. Malmvig

 

 

 

 


١٠:١٧ - 1394/08/17    /    شماره : ١٥٠٢    /    تعداد نمایش : ٥١٩٥



خروج




صفحه اصلی | تازه ها | تماس با ما
©1392 دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
Copyright © 2003-2013 Institute for Political and International Studies of the Ministry of Foreign Affairs (IPIS) - All rights reserved.