میزگرد مجازی روابط ایران و آلمان

نشست مجازی ایران و آلمان با عنوان «ایران، آلمان و جهان تحت تاثیر پاندمی‌کرونا: چشم اندازها و سناریوهای آینده» با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و موسسه آلمانی امور بین ­الملل و امنیت روز سه شنبه مورخ ۳ تیر ماه ۱۳۹۹ به میزبانی مرکز مطالعات برگزار شد.
تیر ۱۳۹۹
مشاهده ۷۳۷۷

ایران، آلمان و جهان تحت تاثیر پاندمی‌کرونا: چشم اندازها و سناریوهای آینده

نشست مجازی ایران و آلمان با عنوان «ایران، آلمان و جهان تحت تاثیر پاندمی‌کرونا: چشم اندازها و سناریوهای آینده» با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و موسسه آلمانی امور بین ­الملل و امنیت روز سه شنبه مورخ 3 تیر ماه 1399 به میزبانی مرکز مطالعات برگزار شد. سخنرانان نشست مزبور شامل آقایان سیدمحمد کاظم سجادپور رییس مرکز مطالعات، سعید خطیب زاده معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات، پیمان سعادت مدیرکل اروپا وزارت امور خارجه، کیهان برزگر رییس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه و استاد دانشگاه، وحید کریمی و کامبیز شیخ حسنی کارشناسان ارشد مرکز مطالعات، ولکر پرتس رییس موسسه آلمانی امور بین­ الملل و امنیت، میشائیل اون ماخت مدیر بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه آلمان، پیتر رودولف کارشناس ارشد بخش تحقیقاتی حوزه آمریکا، لارس بروزوس رییس بخش تحقیقاتی حوزه آمریکا و خانم آزاده زمیری راد معاون بخش تحقیقاتی مسائل خاورمیانه و آفریقا در موسسه آلمانی امور بین­الملل و امنیت بودند. بخش نخست میزگرد با محوریت بررسی وضعیت جهان پساکرونا، چشم اندازها و سناریوهای احتمالی آینده جهان، به پاسخگویی بدین سوالات اختصاص داشت: 1) جهان پساکرونا چگونه خواهد بود و چشم اندازها و سناریوهای احتمالی آینده جهان چیست؟ 2) چگونه سیاست­های جدید ایالات متحده بر مشارکت فراآتلانتیک و مهم­تر از آن روابط آلمان و آمریکا درچارچوب بحران کووید 19 تأثیر می‌گذارد؟ 3) با توجه به آخرین وضعیت برجام و تلاش­های ایالات متحده برای گسترش تحریم تسلیحاتی علیه ایران و نیز ریاست آینده آلمان در شورای امنیت سازمان ملل و شورای اتحادیه اروپا، سناریوهای احتمالی پیش روی چیست؟ 4) روندهای کلی و تحولات اخیر خاورمیانه و غرب آسیا با تمرکز بر بحران سوریه و خلیج فارس چیست؟ 5) سناریوهای احتمالی روابط ایران و آلمان در پی تحولات جدید چیست؟ چالش ها و فرصت های اصلی پیش رو چیست؟ حوزه‌های بالقوه جهت افزایش همکاری­های دوجانبه چیست؟

مهم ترین مباحث مطرح شده در این نشست بدین شرح بودند:

جهان از سال 2001 شاهد کاهش فزاینده همکاری‌های بین المللی و چندجانبه گرایی است که با جنگ های آمریکا در خاورمیانه آغاز شده و اخیرا با برگزیت و بحران کرونا تشدید یافته است. این روند حاکی از آن است که دولت ها به جای همکاری‌های بین المللی به اقدامات ملی و یا حداکثر منطقه گرایی به جای جهان گرایی متمایل شده اند. از این رو، تضعیف چندجانبه گرایی و کاهش همکاری­های بین­المللی یکی از مشکلات کنونی نظام بین الملل است. چالش کرونا نیز نه تنها ایران و منطقه غرب آسیا، بلکه همه نقاط جهان را دچار مشکل نموده است. این بحران نتوانست به ویژه در منطقه غرب آسیا همکاری­ ها را افزایش دهد، بلکه خود یک لایه جدید مشکل را اضافه نموده است. بر این مبنا، حل این موضوع نیازمند همکاری ­های منطقه­ ای و بین ­المللی می­ باشد. ایران و کشورهای اروپایی از جمله آلمان با همکاری یکدیگر قادر خواهند بود تا بحران مذکور را به نحو مطلوبی مدیریت نمایند. درخصوص روابط آمریکا و چین بیان شد که رقابت­­ های بین ­المللی آنها در حوزه­هایی مانند فناوری، اقتصادی، هسته ­ای و دیگر مسائل باعث شده است تا دو کشور به دنبال متحدینی جهت رهبری جهان در همه حوزه ­ها باشند. آمریکا برای مقابله با چین به اروپا فشار می ­آورد تا از این طریق بتواند دست برتر را در رقابت ها داشته باشد.

در ارتباط با مسائل منطقه غرب آسیا عنوان شد که این منطقه با مشکلات و بحران­های گوناگونی مانند تروریسم، مواد مخدر، بی­ ثباتی، فقر و مانند اینها مواجه است که حل آنها نیازمند دیپلماسی و مذاکرات جدی میان بازیگران تاثیرگذار منطقه ای و فرامنطقه ای می‌باشد. آلمان به همراه کشورهای اروپایی قادر خواهند بود مشارکت فعال­ تری جهت حل بحران ­ها در منطقه غرب آسیا داشته باشند. جمهوری اسلامی ایران امیدوار است با مشارکت دیگر همسایگان جنوبی خود مشکلات و بحران­ های این منطقه را حل نماید؛ هرچند کشور عربستان به عنوان یکی از بازیگران مهم در زمینه مشکلات منطقه­ای و نیز مقابله با چالش کرونا تاکنون تمایلی به گفتگو و همکاری نشان نداده است.

در مورد روابط جمهوری اسلامی ایران و آلمان ضمن اشاره به روابط تاریخی دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر همکاری‌های دوجانبه در زمینه مبارزه با کرونا و نقش آلمان در حمایت و حفظ برجام تاکید شد. افزون بر این، ریاست آینده آلمان بر اتحادیه اروپا و نیز شورای امنیت سازمان ملل فرصت بسیار مغتنمی‌برای تاثیرگذاری فزاینده آلمان بر روابط دوجانبه، تحولات منطقه­ای و بین ­المللی و نیز دیپلماسی چندجانبه گرایانه که در سال­های اخیر مورد حمله ترامپ قرار گرفته است، خواهد بود. در رابطه با برجام عنوان شد که آلمان کاهش همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران را مایه نگرانی اروپا می­داند. اروپا مخالف سیاست­های آمریکا جهت اجرای مکانیزم ماشه و بازگشت همه تحریم­ها علیه ایران است. در مقابل، نگرانی‌های تهران از بی عملی اروپا و عدم پایبندی به تعهدات بیان شد و همچنین، بیانیه و اقدامات تروئیکا مورد انتقاد قرار گرفت. برجام نمونه بارزی از چندجانبه گرایی و توافق برد ـ برد بود که به دلیل عدم پایبندی آمریکا و رویکرد غیرجامع اروپا در خطر فروپاشی قرار دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است