ایران و فرانسه: بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی

نشست مجازی ایران و فرانسه با عنوان بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و موسسه مونتین فرانسه (IM) روز سه شنبه ۲۰ آبان برگزار گردید.
آبان ۱۳۹۹
مشاهده ۲۴۸۱

نشست مجازی ایران و فرانسه با عنوان بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و موسسه مونتین فرانسه (IM) روز سه شنبه 20 آبان با حضور آقایان دکتر سید محمدکاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات، مجید قافله باشی معاون پژوهشی مرکز مطالعات، علیرضا بیگدلی، حسن احمدیان، علی خوشرو، کامبیز شیخ حسنی و تعدادی از پژوهشگران از فرانسوی از جمله استفان لاکرویکس، گوراوان براز، پیر ویمونت، میشل داکلس برگزار گردید.

موضوعات محوری که در این نشست به بحث گذاشته شد عبارت بودند از: آخرین تحولات در مدیترانه شرقی و آسیای غربی، بررسی دیدگاه فرانسه در ارتباط با ترتیبات امنیتی منطقه خلیج‌فارس، نقش اتحادیه اروپا در تحولات منطقه شرق مدیترانه و تأثیرات نتایج انتخابات آمریکا بر وضعیت آسیای غربی و روابط فرا آتلانتیک.

مهم‌ترین محورهایی که در این نشست مطرح شد به این شرح است:

 در این نشست موضوع تغییرات مهم در نظام بین‌الملل به‌خصوص تحولات بعد از انتخابات در امریکا بررسی و بر این موضوع تأکید گردید که این تغییرات می‌تواند فرصت مناسبی برای همه کشورها و نهادهای بین‌المللی برای تحکیم روابط سازنده و تلاش برای ایجاد امنیت دسته‌جمعی باشد. در همین ارتباط به فرصت‌ها و چالش‌های دوران پساترامپ و تغییر رویکرد یک‌جانبه‌گرایی به چندجانبه گرایی پرداخته شد.

همچنین در ارتباط با فعالیت و اقدامات مخرب برخی کشورها در شرق مدیترانه که موجب افزایش تنش‌ها و تهدیدها گردیده بحث و گفت‌وگو گردید. موضوع انتشار کاریکاتورهای موهن پیامبر اسلام در نشریه شارلی ابدو فرانسه و به‌تبع آن اعتراضات مسلمانان در سراسر جهان از دیگر مباحث مطرح‌شده در این وبینار بود.

در این وبینار با تأکید به نقش مهم و سازنده ایران در حل مناقشات منطقه‌ای ازجمله در سوریه، یمن؛ طرح‌های فرانسه برای حل برخی از تنش‌ها در منطقه ازجمله تحولات در لبنان نیز بررسی گردید.

آینده همکاری ایران و اتحادیه اروپا با توجه به چالش‌ها و فرصت‌های ایجادشده در فضای کنونی نظام بین‌الملل و راهکارهای حفظ توافق هسته‌ای از دیگر موضوعات مطروحه در این نشست بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است