نشست مجازی مشترک با موسسه امنیت ملی راهبردی کره جنوبی (INSS)

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و موسسه امنیت ملی راهبردی کره جنوبی (INSS) پیرامون مسائل منطقه ای و بین­ المللی روز دوشنبه مورخ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار شد.
اردیبهشت ۱۴۰۰
مشاهده ۱۸۱۳

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و موسسه امنیت ملی راهبردی کره جنوبی (INSS) پیرامون مسائل منطقه ای و بین ­المللی روز دوشنبه مورخ  6 اردیبهشت 1400 برگزار شد.

این نشست با حضور آقایان دکتر سید محمدکاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی، مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی و مطالعاتی، آقایان عمادی، سید محمدتقی حسینی و حسین غریبی از کارشناسان ارشد مرکز مطالعات، علی خوشرو سفیر سابق ج.ا.ایران در سازمان ملل، آقای کی جونگ کیم (Ki-jung Kim) رئیس موسسه کره ای، کی هونگ سونگ (Ki Young SUNG ) معاون موسسه، سو هیونگ لی (Soo Hyoung LEE)، بومی‌کیم و اینجئونگ چو (Eunjeong CHO) از محققان این موسسه، برگزار شد.

نشست مزبور در قالب دو پنل «تحولات منطقه ای با تمرکز بر تحولات خلیج فارس و آسیای شرقی» و «رویکرد ایالات متحده به برجام و خلع سلاح اتمی‌شبه جزیره کره» به پاسخگویی بدین سئوالات اختصاص داشت: 1) نقش کشورهای منطقه خلیج فارس در ایجاد صلح و ثبات در غرب آسیا چگونه است؟ 2) اهمیت خلع سلاح اتمی‌شبه جزیره کره در ثبات شرق آسیا چیست؟ 3) اهمیت خاورمیانه عاری از سلاح اتمی در ثبات سیاسی و اقتصادی جهان چیست؟ 4) نقش برجام در گسترش اقدامات منع اشاعه ای در سطح جهان چگونه است؟ 5) رویکرد امنیتی دولت جدید آمریکا به سیاست بین ­الملل چیست؟

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

  • روابط ایران و کره جنوبی و تحولات منطقه ای در خلیج فارس و شرق آسیا اهمیت بسیار فراوان و تعیین کننده در معادلات بین المللی دارد. روابط دو کشور در طول سال های گذشته همواره مثبت و سازنده بوده است. اگرچه در سال های اخیر روابط دو کشور به دلیل تحریم های یکجانبه و غیرمشروع ایالات متحده آمریکا با چالش هایی روبرو بوده است.
  • همه گیری ویروس کرونا تاثیرات منفی بسیاری بر روندهای بین المللی از جمله تحولات در شبه جزیره کره برجای گذاشته است. در همین زمینه شاهد بوده ایم که بعد از این همه گیری فرآیند و گفت و گوهای صلح در شبه جزیره کره متوقف گردیده است و کره شمالی تمایلی برای ورود به روند مذاکره و گفت و گو نشان نمی دهد.
  • برجام یکی از مهمترین دستاوردهای دیپلماسی چندجانبه در سال های گذشته است که می‌تواند به اعتماد سازی و تحکیم منع اشاعه هسته ای در سطح جهان کمک کند. با این حال دولت قبلی در ایالات متحده بر اساس برخی تحلیل های غلط و همچنین تحت تاثیر برخی از رقبای منطقه ای ایران از برجام خارج گردید. با این حال کمپین فشار حداکثری ایالات متحده بعد از سه سال تبدیل به شکست حداکثری برای ایالات متحده گردید. روی کار آمدن دولت جدید در ایالات متحده و آغاز مذاکرات جدید میان 4+1 برای بازگشت این کشور به برجام می‌تواند شرایط جدیدی را در سطح بین المللی و منطقه ای ایجاد کند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است