وبینار مشترک با موسسه مطالعات گت وی هوس هند(GH)

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و موسسه مطالعات سیاسی و بین المللی هند(GH) پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی روز چهارشنبه مورخ ۷ مهر ۱۴۰۰ برگزار شد.
مهر ۱۴۰۰
مشاهده ۱۶۱۳

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و  موسسه مطالعات سیاسی و بین المللی هند(GH) پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی روز چهارشنبه مورخ 7 مهر 1400 برگزار شد. این نشست با حضور آقایان مجید قافله باشی معاون مطالعاتی و پژوهشی مرکز، مرتضی ابوطالبی سفیر سابق در رومانی و ماشالله شاکری سفیر سابق ایران در پاکستان و آقایان والاب بنسالی (Vallabh Bansali)، راجیب بهاتیا (Rajiv Bhatia)، آمیت بهانداری (Amit Bhandari) و خانم سالونی کپور (Saloni Kapur) از محققان ارشد مرکز مذکور برگزار شد.

نشست مزبور در قالب دو پنل «روابط تجاری ایران و هند» و «بررسی تحولات غرب آسیا و افغانستان» به پاسخگویی بدین سئوالات اختصاص داشت: 1) روندهای اصلی روابط دوجانبه هند و ایران چیست؟ هند و ایران چگونه می‌توانند مشارکت اقتصادی خود را احیا کنند؟ چالش های پروژه بندر چابهار چیست؟ چشم انداز ایرانی ابتکار کمربند و جاده چیست؟ 2): دیدگاه هند و ایران درباره وضعیت امنیتی غرب آسیا چیست؟ چگونه هر دو کشور می‌توانند برای دستیابی به ثبات و صلح در افغانستان همکاری کنند؟ آیا فرصتی برای همکاری‌های دو جانبه در برابر وضعیت در حال ظهور در افغانستان وجود دارد؟

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

  • روابط ایران و هند از جایگاه دیرینه، تاریخی و عمیقی در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برخوردار است. روابط دو کشور در طول سالیان طولانی علیرغم برخی مشکلات از جمله تحریم های یکجانبه ظالمانه ایالات متحده علیه ملت ایران رو به گسترش و ادامه دار بوده است. ملاقات های سران دو کشور و همچنین تبادل هیات های دیپلماتیک و تجاری میان دو کشور موید این واقعیت مهم است.
  • روابط ایران و هند در سال های اخیر به خصوص در زمینه‌های اقتصادی پیشرفت های چشمگیری داشته است. یکی از جلوهای اصلی گسترش همکاری‌های دو کشور در بندر چابهار قابل مشاهده است. این پروژه علیرغم مشکلات عدیده همچنان یکی از نمادهای روابط دو کشور است که البته وقوع برخی از بحران‌های منطقه ای مانند تحولات در افغانستان می‌تواند برخی از چالش های جدید را ایجاد کند که باید از طریق درک مشترک و تفاهم بیشتر آنها را حل نمود.
  • جهان امروز با تحولات و تغییرات ژئوپولتیک و راهبردی متعددی روبرو است. منطقه غرب آسیا نیز از این تحولات جدا نبوده است و شاهد تغییرات فراوانی در این منطقه بیش از دیگر مناطق بوده ایم. خروج ایالات متحده از برجام، توافق ابراهیم میان برخی از کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی و توافق میان قطر و 4 کشور عربی از جمله این تغییرات است. با این وجود ایران و هند علیرغم این تحولات همکاری‌های خود را برای تامین امنیت و ثبات منطقه ادامه می دهند.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است