وبینار مشترک با موسسه  امور بین الملل ایتالیا (IAI)

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و موسسه امور بین الملل ایتالیا (IAI) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز سه شنبه مورخ ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ برگزار شد.
فروردین ۱۴۰۱
مشاهده ۱۳۲۷

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و موسسه امور بین الملل ایتالیا (IAI) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز سه شنبه مورخ 23 فروردین 1401 برگزار شد.

 این نشست با حضور آقایان مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی و مطالعاتی، سید محمدکاظم سجادپور، علیرضا میریوسفی و محمد نیکخواه کارشناسان ارشد مطالعاتی و فردیناندو نیلی (Ferdinando Nelli Feroci) رئیس موسسه امور بین الملل، ریکاردو آکلر (Riccardo Alcaro)، آندره دسی (Andrea Dessì) از سوی دیگر برگزار شد.

نشست مزبور در قالب دو پنل « تحولات منطقه ای با تمرکز بر بحران اوکراین و مذاکرات برجام» و «تمرکز بر منطقه خلیج فارس و شمال آفریقا» به پاسخگویی بدین سئوالات اختصاص داشت: « چگونه جنگ در اوکراین بر ادغام اتحادیه اروپا و سیاست های اروپا در قبال منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و اروپای شرقی تأثیر می‌گذارد؟ بحران چگونه بر روابط اروپا با روسیه و ایالات متحده تأثیر می‌گذارد و چه پیامدهایی برای ناتو و کشورهای عضو آن دارد؟ سناریوها و رویکردهای ممکن در قبال برجام چه خواهد بود؟ چالش های اصلی تاثیرگذار بر صلح و ثبات در خلیج فارس چیست؟ تنش در لیبی چه تأثیری بر سیاست های اروپا در قبال منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و شرق اروپا دارد؟ اولویت های اصلی سیاست اتحادیه اروپا و ایتالیا در قبال خلیج فارس چیست؟

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

  • بحران اوکراین یکی از مهمترین تحولات سال های بعد از جنگ جهانی دوم است که می‌تواند پیامدهای بسیار عمیقی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی در نقاط مختلف جهانی برجای گذارد. این بحران بسیاری از نظم ها و معادلات منطقه ای و جهانی را با چالش جدی مواجه کرده است.
  • بعد از روی کار آمدن دولت جدید در ایالات متحده مذاکرات گسترده ای برای بازگشت این کشور به توافق هسته ای و احیاء آن در حال انجام است که درحال حاضر برخی زیاده خواهی ایالات متحده و همچنین تلاش برای ادامه استفاده از اهرم فشار تحریم ها باعث گردیده است که در روند رو به جلوی مذاکرات وقفه ایجاد گردد. در این راستا اروپا می‌تواند نقش بسزایی ایفا نماید.
  • تحولات در منطقه خلیج فارس و غرب آسیا با پویایی‌ها و رویدادهای بنیادین روبرو است. اگرچه تنازع و درگیری و همچنین برخی بحران‌ها در منطقه خلیج فارس وجود دارد؛ اما برخی تحولات مثبت در رابطه با کاهش تنش ها در حال وقوع است که باید مورد حمایت بیشتر از سوی همه کنشگرها قرار بگیرد.
  • منطقه خلیج فارس و شمال آفریقا وارد مرحله جدیدی از تعاملات امنیتی و همکاری شده است. از مشخصات بارز این دوره جدید این است که بی‌اعتمادی به پشتیبانی آمریکا افزایش‌یافته، معمای امنیت همچنان باقی مانده ، یافتن شرکای جدید در دستور کار کشورهای منطقه قرارگرفته است و میل به گفتگوهای درون منطقه‌ای هم افزایش‌یافته است. همچنین تعدیل منافع در دستور کار اکثر بازیگران منطقه ای قرار گرفته است
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است