میزگرد مشترک با موسسه برگهوف آلمان: بررسی آخرین تحولات یمن و افغانستان

نشست مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و موسسه برگهوف پیرامون مسائل یمن و افغانستان روز شنبه مورخ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور آقایان دکتر محمد حسن شیخ الاسلامی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی، و آقای اولیور ویلز (Oliver Wils) رئیس بخش خاورمیانه موسسه مذکور و تعدادی از کارشناسان مطالعاتی از سوی دو طرف برگزار شد.
اردیبهشت ۱۴۰۱
مشاهده ۱۵۵۱

نشست مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و موسسه برگهوف پیرامون مسائل یمن و افغانستان روز شنبه مورخ 24 اردیبهشت 1401 با حضور آقایان دکتر محمد حسن شیخ الاسلامی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی، و آقای اولیور ویلز (Oliver Wils) رئیس بخش خاورمیانه موسسه مذکور و تعدادی از کارشناسان مطالعاتی از سوی دو طرف  برگزار شد.

نشست مزبور در قالب دو پنل «تمرکز بر تحولات یمن» و «آخرین تحولات افغانستان» به پاسخگویی بدین سئوالات اختصاص داشت:« دیدگاه ایران و اتحادیه اروپا در مورد وضعیت امنیتی یمن چیست؟»، «مهمترین چالش های پیش روی صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس و یمن چیست؟»، «پیامدهای بحران اوکراین بر دیگر مسائل منطقه ای و همچنین یمن چیست؟»،«روند کلی و آخرین تحولات افغانستان در سطح منطقه چیست؟»، «آینده افغانستان را با توجه به دوران طالبان چگونه ارزیابی می‌کنید؟»

مهمترین مطالب مطروحه در این نشست به شرح ذیل است:

  • جمهوری اسلامی ایران در مقابل تحولات افغانستان رویکردی عمل گرایانه اتخاذ کرده است و مرزهای خود را علیرغم وجود تحریم ها و مشکلات زیاد به روی افغان‌ها باز نگه داشته است. چرا که ثبات برای مردم دو کشور و منطقه از اهمیت حیاتی برخوردار است.
  • در حال حاضر، منابع اصلی تهدید در افغانستان بی ثباتی اقتصادی، افراط گرایی، ناامنی و قاچاق مواد مخدر است. لذا همکاری برای توسعه و صلح پایدار و همچنین مقابله با تروریسم و افراط گرایی در سطوح منطقه ای و بین المللی یک ضرورت است.
  • افغانستان به یک راه حل سیاسی نیاز دارد تا بتواند یک دولت فراگیر بر اساس آرمان‌های مردم افغانستان ایجاد کند. تعامل با دولت طالبان برای تأثیرگذاری بر موضوعاتی مانند فراگیری ضروری است، اما تا زمانی که حقوق اجتماعی سیاسی همه اقوام و زنان به دست نیاید، موضوع شناسایی بین المللی طالبان به عنوان یک چالش باقی خواهد ماند.
  • دولت فراگیر در افغانستان به معنای ایجاد حکومت پایدار ، احترام به حقوق بشر و همچنین ایجاد شرایطی برای شنیدن صداهای مخالفان، احزاب سیاسی و جامعه مدنی است. 
  • راه حل سیاسی تنها راه حل پایان بحران یمن با توجه به رنج انسانی کنونی در یمن است. این راه حل باید بر این مبنا باشد که چگونه می‌توان کمک و خدمات مورد نیاز را برای مردم یمنی به عنوان یکی از اصول کلیدی مورد توافق همه طرف ها افزایش داد. در این زمینه اروپا می‌تواند از طریق توقف فروش و کمک های تسلیحاتی به ائتلاف عربی، برداشتن کامل محاصره و فراهم نمودن کمک های بشردوستانه نقشی موثر در یمن ایفاء کند.
  • جنگ اوکراین تجربه ای مهم برای کشورهای منطقه خاورمیانه در اجرای ترتیبات امنیتی بدون مداخله خارجی است. همچنین، حاوی این آموزه می‌باشد که اتکاء بر قدرت های خارجی به منظور خرید امنیت به معنای امن تر شدن آن نمی‌باشد.
  • جمهوری اسلامی ایران معتقد است که تداوم بحران و جنگ یمن وضعیت منطقه را پیچیده و بی ثبات تر خواهد کرد. همچنین، جمهوری اسلامی ایران از تمدید آتش بس و ارسال کمک های بشردوستانه حمایت می‌کند. انصارالله دوست ایران می‌باشد، اما همواره بازیگری مستقل در یمن بوده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است