همایش گرامیداشت سی امین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و گرجستان

مراسم گرامیداشت سی امین سال برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و گرجستان، روز سه شنبه ۷ تیرماه ۱۴۰۱ با حضور جمعی از مدیران و همکاران وزارت امور خارجه و همچنین سفیر و اعضای سفارت گرجستان در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی برگزار گردید.
تیر ۱۴۰۱
مشاهده ۱۵۷۹

مراسم گرامیداشت سی امین سال برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و گرجستان، روز سه شنبه 7 تیرماه 1401 با حضور جمعی از مدیران و همکاران وزارت امور خارجه و همچنین سفیر و اعضای سفارت گرجستان در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی برگزار گردید.

در این نشست که به ابتکار سفارت گرجستان در تهران برگزار شد، آقایان دکتر قافله باشی معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات، اقبالی زارچ رئیس گروه اوراسیای مرکز مطالعات، امینیان و دمیرچی لو سفرای سابق ج.ا.ایران در تفلیس و آقای یوسیپ چاخواشویلی سفیر گرجستان در تهران طی اظهاراتی به بیان نکاتی از اهمیت و تاریخچه روابط میان دو کشور و پیوندهای عمیق فرهنگی و اجتماعی میان ملت های دو کشور پرداختند.

در ابتدای نشست و پس از پخش سرود ملی دو کشور، آقای چاخواشویلی با بیان اشتراکات بسیار زیاد و تاریخی میان ملت های دو کشور و همچنین حضور در منطقه مشترک، ایران را یک ابر قدرت منطقه ای دانست که گرجستان به دنبال گسترش و تعمیق روابط با آن می‌باشد. وی در ادامه به ذکر اصول سیاست خارجی گرجستان پرداخت و گفت: سیاست خارجی گرجستان مبتنی بر دیپلماسی فعال بر اساس اصول پیشبینی پذیری، پایداری و تداوم می‌باشد. ایشان ضمن قدردانی از حمایت همیشگی ج. ا . ایران از استقلال و تمامیت ارضی گرجستان ابراز امیدواری کرد با رفع تحریم های ظالمانه علیه ایران، موانع گسترش و تعمیق همه جانبه روابط دو جانبه رفع گردد.

سپس آقای دکتر قافله باشی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، اظهار داشت: علی رغم اینکه ایران و گرجستان مرز مشترک جغرافیایی ندارند ولی ما گرجستان را همسایه خود می دانیم چرا که رابطه ی دو کشور رابطه ای تمدنی، تاریخی و فرهنگی است. وی همچنین اقلیت های گرجی ساکن در اقصی نقاط ایران را همچون نگین انگشتری در میان اقوام و اقلیت های ایران توصیف نمود که توانسته اند ضمن حفظ آداب و سنن خود با فرهنگ و رسوم ایران نیز عجین شوند. دکتر قافله باشی با اشاره به ضرورت گسترش و توسعه همه جانبه روابط دوجانبه، تاثیر عوامل ثالث بر روابط را مخرب دانست و تاکید کرد که لازم است از تاثیرگذاری این عوامل در روابط دو کشور جلوگیری شود.

در ادامه جلسه نیز آقایان امینیان و دمیرچی لو سفرای سابق کشورمان در تفلیس به طور جداگانه به بیان خاطرات خود از دوران سفارت در گرجستان و همچنین ظرفیت ها و زمینه‌های توسعه روابط دو کشور اشاره کردند.

لازم به ذکر است نمایشگاه اسناد تاریخی مربوط به روابط دو کشور در حاشیه این نشست با همت اداره اسناد و آرشیو مرکز مطالعات برگزار گردید.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است