همایش گرامیداشت یکصد و بیستمین سالگرد روابط ایران و رومانی

این مراسم با حضور شخصیت های سیاسی، فرهنگی و اساتید رومانی و ایران در هتل مارشال بخارست در تاریخ ۱۶ و ۱۷ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار گردید
تیر ۱۴۰۱
مشاهده ۱۴۴۰

این مراسم با حضور شخصیت های سیاسی، فرهنگی و اساتید رومانی و ایران در هتل مارشال بخارست در تاریخ 16 و 17 تیرماه 1401 برگزار گردید و طی آن آقایان دکتر سادات میدانی سفیر کشورمان در بخارست، کریستیان تئودورسکو از سفرای سابق رومانی در تهران، آدریان سورین از وزرای خارجه سابق رومانی و علی بمان اقبالی زارچ رییس گروه مطالعاتی اورآسیا سخنرانی نمودند. اهم مطالب همایش به شرح ذیل می‌باشد:

  • روابط ایران و رومانی ریشه در تاریخ چند هزاره دو ملت تمدن ساز دارد و شواهدی مبنی برارتباط اولیه در سال های ۶۰۰ پیش از میلاد حضرت مسیح دارد و این تعاملات در مراحل مهم تاریخی اروپا و آسیا برجسته بوده است.
  • جمهوری اسلامی ایران در کنار ژاپن در زمره اولین کشورهایی بودند که رومانی جدید را در ۱۲۰ سال پیش به رسمیت شناخته و رابطه رسمی‌با آن برقرار نموده اند و در ۵ دهه اخیر سطح مبادلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دو کشور برجسته و قابل توجه بوده است.
  • در دو سال اخیر حجم مبادلات دو جانبه رشد چشمگیر داشته و رومانی را به چهارمین شریک ایران در اتحادیه اروپا ارتقا داده است و بدون شک در این فرایند نهادهای رسمی، خصوصی و موسسات پژوهشی و اندیشکده ای دو کشور نقش مهمی داشته است.
  • امروزه بسیاری متخصصان ایرانی تحصیل کرده در رومانی در اقصی نقاط این کشور و جمهوری اسلامی ایران مشغول فعالیت اند و در این بین جایگاه پزشکان و دندانپزشکان برجسته است.
  • از اوایل قرن بیستم بسیاری از آثار فاخر زبان و ادب فارسی بویژه سعدی، خیام، فردوسی، حافظ و مولانا و شعرای معاصر در رومانی ترجمه و منتشرشده است. هم چنین در ۵ دهه اخیر آثار قابل توجهی از ادبیات رومانی نظیر زارهاریااستانسکو، امینسکو، کنتاکوزینو در ایران ترجمه و منتشر شده است.
  • ظرفیت های خوبی برای همکاری دو کشور در بخش کریدورهای ترانزیتی و انتقال انرژی بین کشورهای ساحلی دریای خزر و دریای سیاه وجود دارد و در شرایط بحران اوکراین ضرورت عملیاتی نمودن این طرح ها ملموس تر می‌باشد.
  • دو کشور می‌توانند در تقویت تعاملات کشورهای منطقه اورآسیا در زمینه‌های مختلف و تامین نیازهای متقابل بویژه انرژی برای اروپا و غلات و مواد غذایی برای خاورمیانه و شمال آفریقا نقش آفرینی برجسته داشته باشند.
  • تحولات اوکراین حاکی از آن است که کشورها برای تامین امنیت باید بر ظرفیت های ملی متمرکز باشند و امنیت وارداتی ضمانت کافی برای دفاع از تمامیت ارضی و منافع ملی را ندارد.
  • جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین به تمامی تعهدات برجامی عمل نموده و این آمریکائی‌ها بودند که یک جانبه از تعهدات خود سر باز زده و دسترسی به توافق جدید نیازمند ارائه ضمانت های اجرایی کافی به ایران می‌باشد.

علی بمان اقبالی زارچ، رییس گروه مطالعاتی اورآسیا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است