نشست «بررسی آخرین تحولات مصر، پیامد بحران اوکراین و مناسبات چندجانبه»

نخستین نشست هم اندیشی گروه مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی با عنوان «بررسی آخرین تحولات مصر، پیامد بحران اوکراین و مناسبات چندجانبه» روز سه شنبه مورخ ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۱ برگزار شد.
تیر ۱۴۰۱
مشاهده ۸۵۶

نخستین نشست هم اندیشی گروه مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی با عنوان «بررسی آخرین تحولات مصر، پیامد بحران اوکراین و مناسبات چندجانبه» با حضور مدیران وزارت خارجه، متخصصان مسائل مصر از اندیشکده‌های داخلی و کارشناسان ارشد مطالعاتی مرکز در محل این مرکز روز سه شنبه مورخ 21 تیر ماه 1401 برگزار شد. شرکت کنندگان نشست مزبور در قالب سه پنل «تاثیرات بحران اوکراین بر مصر»، «روابط دوجانبه ایران و مصر» و «تحولات داخلی مصر»به گفتگو و تبادل نظر پرداختند. مهم­ترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح زیر می ‌باشد:

  • احداث سد النهضه در اتیوپی (کاهش منابع آبی نیل)، کرونا و بحران اوکراین وضعیت اقتصادی مصر را طی سه سال اخیر از حالت غیرعادی به بحران تبدیل کرده است.
  • بحران‌های سیاسی و اقتصادی مهم ترین پیامد بحران اوکراین برای کشورهای شمال آفریقا از جمله مصر بوده است.
  • بیشترین چالش بحران اوکراین برای مصر در سطح اقتصادی (80 درصد واردات غله مصر از روسیه و اوکراین) می­باشد. مصر پس از این بحران با کسری شدید بودجه و کاهش توریسم مواجه شده است. مهم ترین تهدید کنونی برای این کشور، مساله تامین نان در پرتو بحران اوکراین است و تداوم بحران مزبور مصر را دچار تلاطم های اقتصادی و اجتماعی خواهد کرد.
  • بحران اوکراین انتخاب راهبردی دولت السیسی مبنی بر موازنه سازی بین المللی با محوریت انتخاب روسیه را به چالش کشانده است، زیرا موازنه سازی میان روسیه و غرب با توجه به آنکه مصر شریک راهبردی غیرعضو ناتو در دریای مدیترانه می‌باشد، دچار چالش شده و فشارها بر مصر افزایش یافته است. این کشور هم اکنون موضع میانه را در قبال بحران اوکراین اتخاذ کرده است.
  • در سطح راهبردی، مصر با بحران اوکراین دچار شوک و ایستایی شده است و جایگزینی برای موازنه سازی بین المللی از سوی این کشور وجود ندارد.
  • با توجه به واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان و سپردن امنیت دریای سرخ به رژیم صهیونیستی، این وضعیت به شدت از لحاظ راهبردی و ژئوپلیتیک برای مصر خطرناک است.
  • توافق کمپ دیوید و گسترش مناسبات با رژیم صهیونیستی همچنان جزء راهبردهای سیاست خارجی مصر در شرایط جدید این کشور به شمار می رود و همین موضوع بر مناسبات دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران سایه انداخته است. به عبارت دیگر، روابط تهران ـ قاهره متاثر از درهم تنیدگی هویت های سه گانه عربی، غربی و عبری به ویژه مناسباتتل آویو ـ قاهره می‌باشد.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است