نشست مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی و بنیاد صلح CMI فنلاند

نشست مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین‌­المللی و بنیاد صلح CMI فنلاند با عنوان «موضوعات منطقه‌­ای و بین­‌المللی» روز شنبه در تاریخ ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۱ به میزبانی مرکز مطالعات برگزار شد.
مرداد ۱۴۰۱
مشاهده ۷۰۲

نشست مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین‌­المللی و بنیاد صلح CMI فنلاند با عنوان «موضوعات منطقه‌­ای و بین­‌المللی» روز شنبه در تاریخ 22 مرداد ماه 1401 به میزبانی مرکز مطالعات برگزار شد. در این نشست، کارشناسان ارشد مرکز مطالعات، تنی چند از اساتید دانشگاه ­و پژوهشگران ارشد مرکز CMI در دو پنل «موضوعات منطقه­‌ای: با تمرکز بر خلیج ­فارس و افغانستان» و «موضوعات بین‌­­المللی: با تمرکز بر بحران اوکراین و تاثیر آن بر نظام بین­ المللی» به بحث و تبادل نظر پرداختند. مهم­ترین نکات بیان شده در این نشست به شرح ذیل می­باشد:

این نشست با حضور آقایان خلیل شیرغلامی سرپرست معاونت پژوهشی و مطالعاتی، جواد کچوئیان، حسین ملاعبداللهی، علی بمان اقبالی زارچ کارشناسان ارشد مطالعاتی و کیهان برزگر مشاور آکادمیک مرکز، از طرف مرکز مطالعات و آقایان یان طالس رئیس موسسه CMI، ماروان الکرکشی، اسکاری ارونن، و خانم مارزیا چمینی از محققان این موسسه فنلاندی، برگزار شد. اهم مطالب مطروحه در این نشست به شرح ذیل است:

  • جنگ اوکراین ثابت کرد که اروپا در قبال بحران‌های مشابه در جهان دارای استانداردهای دوگانه است. مسئله فلسطین و مقایسه مواضع اروپا در قبال آن و همچنین بحران اوکراین عمق این تفاوت را نمایان تر می‌کند. در مسائل دیگری نظیر تروریسم، حقوق بشر و احترام به حاکمیت کشورها نیز اروپا دارای استانداردهای دوگانه است.
  • فرایند گفتگوهای آستانه میان ایران-روسیه و ترکیه نمونه موفقی از همکاری منطقه ای در راستای حل یک بحران بوده است و از این الگو می‌توان برای سایر معضلات منطقه از عراق و افغانستان تا یمن استفاده کرد.
  • در حال حاضر توجه غرب به اوکراین، بحث انرژی و مسائل اقتصادی متمرکز شده است و متاسفانه افغانستان به حاشیه رفته است و این بسیار خطرناک است. نگرانی‌های اصلی ایران در بحث افغانستان نظیر افراط گرایی، مواد مخدر و پناهندگان برای اروپا نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که از این مسائل تاثیرپذیر است
  • نتیجه ای که از اوضاع فعلی جهان می‌توان استنباط نمود این است که چندجانبه گرایی و همگرایی منافع، نظم آتی جهان را تشکیل خواهد داد و به نظر می رسد نظمی‌به مراتب بهتر از نظم مبتنی بر چند قطب خواهد بود. 
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است