انتخابات ریاست ‏جمهوری و ابهام در دموکراسی آمریکایی

انتخابات در آمریکا سازوکارهای پیچیده ‏ای دارد و همین امر باعث اختلاف ‏نظر بین ترامپ و بایدن برای نتیجۀ انتخابات اخیر در آمریکا دارد. ۱۷ روش رأی ‏گیری در ایالت ‏های مختلف آمریکا وجود دارد و از نظر اعتبارسنجی، انتخابات آمریکا در بین کشورهای جهان، در رده سی ‏و هفتم قرار گرفته است. در انتخابات اخیر در رابطه با نحوه برخورد با اعتراض ترامپ به نتیجه غیر رسمی انتخابات و چگونگی مشروعیت بخشیدن به انتخابات و متقاعد کردن ترامپ به پذیرش پیروزی بایدن در انتخابات اخیر مشکل جدی بروز کرده است. ظاهراً برای چهارسال آینده جامعه دوقطبی آمریکا دوران خوشی نخواهد داشت و نه‏ تنها اتهام دروغ و تقلب همواره همراه دولت جو بایدن خواهد بود، بلکه آینده ‎ای نامشخص پیش روی سیاست داخلی، نزاع بین رنگین ‏پوست‎ ها و سفیدپوستان خواهد بود.
۵ آذر ۱۳۹۹
مشاهده ۲۵۰۵
سید وحید کریمی

انتخابات در آمریکا سازوکارهای پیچیده ‏ای دارد و همین امر باعث اختلاف ‏نظر بین ترامپ و بایدن برای نتیجۀ انتخابات اخیر در آمریکا دارد. 17 روش رأی ‏گیری در ایالت ‏های مختلف آمریکا وجود دارد و از نظر اعتبارسنجی، انتخابات آمریکا در بین کشورهای جهان، در رده سی ‏و هفتم قرار گرفته است. در انتخابات اخیر در رابطه با نحوه برخورد با اعتراض ترامپ به نتیجه غیر رسمی انتخابات و چگونگی مشروعیت بخشیدن به انتخابات و متقاعد کردن ترامپ به پذیرش پیروزی بایدن در انتخابات اخیر مشکل جدی بروز کرده است. ظاهراً برای چهارسال آینده جامعه دوقطبی آمریکا دوران خوشی نخواهد داشت و نه‏ تنها اتهام دروغ و تقلب همواره همراه دولت جو بایدن خواهد بود، بلکه آینده ‎ای نامشخص پیش روی سیاست داخلی، نزاع بین رنگین ‏پوست‎ ها و سفیدپوستان خواهد بود.

بررسی متوازن و علمی تحولات آمریکا بیانگر یک اصل و سه عامل است. اصل این است که با گذر تحولات، با سیستم انتخاباتی آمریکا بیشتر آشنا می ‏شویم. انتخابات در آمریکا ساز وکارهای پیچ‏ در پیچی دارد و همین امر باعث اختلاف ‎نظر بین ترامپ و بایدن در نحوه رأی ‏گیری شده است. 17 روش یا نوع رأی ‏گیری در ایالت ‏های مختلف آمریکا وجود دارد و از نظر اعتبارسنجی، انتخابات آمریکا در بین کشورهای جهان، در رده سی‏ و هفتم قرار دارد. عامل اول، هر دو نامزد با کسب بیش ‏از هفتاد میلیون رأی رقابت شانه‏ به ‏شانه‏ ای داشتند که نمی‏ ‏شود آن را نادیده گرفت. عامل دوم، پیروزی جو بایدن است که تقریباً برمبنای آرای نصف به‏ علاوه یک است. این خود نقص عمده سیستم رأی ‏گیری رایج در همه کشورها است که در آن‏ها تقریباً نصف جمعیت رأی ‏دهنده، عملاً نادیده گرفته می‎ شوند. عامل سوم، «ارکان مدیریت حکومتی» در آمریکا یا همان Deep State است که در صدد اعمال حقانیت و قانون اساسی و «خودترمیمی» نظام سیاسی است و سعی دارد مسیر صحیح مدنظر خودش را ادامه دهد.

در انتخابات اخیر ظاهراً رسانه ‎ها، دادگاه ‎های ایالتی، دادگاه عالی، کنگره، مؤسسات مطالعاتی و شخصیت‏ های بارز علمی و سیاسی هم در رابطه با نحوۀ برخورد با اعتراض ترامپ به نتیجه غیررسمی انتخابات و چگونگی مشروعیت بخشیدن به انتخابات و متقاعد کردن ترامپ به پذیرش پیروزی بایدن در انتخابات اخیر با مشکل مواجه شده‏ اند. در این رابطه اشاره به چند مسئله مهم است. دونالد ترامپ با سیاست‏مداران، محققان، رسانه ‏ها و مردم عادی ارتباط مستقیم برقرار کرده است و تأسیس رسانه مستقل را مدنظر دارد. اقدام ترامپ اگر عملی شود، سیستم و ارکان حکومتی آمریکا را با مشکل مشروعیت مواجه خواهد کرد. ترامپ ظاهراً گفته است چون چهارسال اتهام کمک روسیه برای انتخاب شدن وی در انتخابات 2016 را به او می ‏زدند، وی برای چهارسال آینده تقلب در انتخاب بایدن را مطرح خواهد کرد.  

باراک اوباما، رئیس ‏جمهور پیشین نیز از زیر سؤال‏ رفتن دمکراسی آمریکایی ابراز نگرانی کرده است. اکثر جمهوری‏ خواهان بعضاً به‏ دلیل ترس از ترامپ و پیشگیری از اختلاف درون ‏حزبی، سکوت اختیار کرده ‏اند. هرچند تعداد معدودی علیه ترامپ صحبت کردند ولی رهبران اصلی حزب کماکان در کنار ترامپ قرار دارند.

تظاهرات طرفداران ترامپ که آن ‏را میلیونی یا هزاران نفر برشمرده‏ اند را نمی ‏توان نادیده گرفت؛ زیرا وی به‏ هرحال دارای هفتادمیلیون رأی در جامعه آمریکا است. همچنین گفته می‏ شود اتهاماتی علیه ترامپ مطرح است که احتمالاً وی قصد دارد با بهانه ‏گیری، در صدد بده ‏بستان سیاسی برای رفع این اتهامات علیه خود برآید.

برخی رسانه‏ های آمریکایی از جمله سی‏ ان ‏ان بعضاً ترامپ را به آدولف هیتلر تشبیه کرده‏ اند. ترامپ مدیران ارشد در وزارت دفاع را جایگزین کرده که این اقدام نگرانی بسیاری از سیاست‏مداران را درپی داشته است. با توجه به بعضی ملاقات ‏های ترامپ با تیم امنیت ملی و نیروهای ارتش آمریکا، رسانه ‏ها این موضوع را مطرح کرده‏ اند که طی روزهای باقی‏مانده، ترامپ احتمالا دست به اقدام نظامی در خاورمیانه بزند. وی همچنین قصد دارد بدون مشورت با مشاورین، تعداد نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان و عراق را به ‏شدت کاهش دهد.

گفته می ‏شود جو بایدن نمی ‏تواند بین مردم آمریکا اتحاد ایجاد کند و خطر بروز جنگ یا تروریسم داخلی کاملاً احساس می ‏شود. دمکراسی آمریکایی مخدوش شده است و باید احیا شود. هرچند ناظران بر این باورند که سیستم حاکمیتی آمریکا از قدرت خودترمیمی‌برخوردار است، اما آیا این خود ترمیمی درجهت سیاست‏ های چندجانبه‏ گرایی و متحد کردن مردم آمریکا توسط بایدن خواهد بود یا اینکه ترامپ سعی خواهد کرد برای انتخابات ریاست ‏جمهوری سال 2024 سیستم خود مبتنی ‏بر «آمریکا اول»، نژادپرستی و یک‏جانبه ‏گرایی را مجدداً احیا کند. درحال ‏حاضر بحث ازدست‏ رفتن سلطه سفیدها بر سیستم حکومتی آمریکا مطرح است و جمهوری ‏خواهان در کنگره نگران این امر هستند. رهبر جمهوری ‏خواهان در کنگره علناً موضوع ازدست ‏دادن حکومت آمریکا توسط سفیدها را مطرح کرده است و به ‏طور قطع یکی از دلایل حمایت جمهوری‏ خواهان از ترامپ همین امر است.

بدیهی است ترامپ در موقعیت King maker قرار گرفته است و چه ‎بسا حزب سومی تأسیس و برای سال 2024 و کسب ریاست‏ جمهوری آمریکا مجدداً اقدام کند. ظاهراً برای چهارسال آینده جامعه دوقطبی آمریکا دوران خوشی نخواهد داشت و نه‏ تنها اتهام دروغ و تقلب همواره همراه دولت جو بایدن خواهد بود، بلکه آینده ‏ای نامشخص پیش روی سیاست داخلی، نزاع بین رنگین ‎پوست‎ ها و سفیدها خواهد بود. اینکه تا چه ‎حد بایدن که به مشکلات پیش رو اذعان دارد، عملکرد موفقی داشته باشد گذر زمان مشخص خواهد کرد.

    (مسئولیت محتوای مطالب  برعهده نویسندگان است و بیانگر دیدگاه‌های مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی نیست)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است
ارمغان استکهلم برای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی
انتخابات پارلمان اروپا روزهای ششم تا نهم ژوئن ۲۰۲۴ (۲۰-۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد و شهروندان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا برای انتخاب ۷۰۵ نماینده به پای صن...