خاورمیانه بیست سال پس از یازده سپتامبر؛ آیا درسهای کافی از بی ثباتی آموخته است؟

پس از افغانستان، خاورمیانه در زمره مناطقی بود که بیشترین تاثیر را از تحولات یازده سپتامبر پذیرفت. اشغال عراق، افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه، جنگ داخلی سوریه، و بهاری که زود به خزان عربی تبدیل شد، ظهور و سقوط داعش، و ... برخی از مهمترین تحولاتی بود که مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر حوادث ۱۱ سپتامبر شکل گرفتند.
۲۵ مهر ۱۴۰۰
مشاهده ۲۹۶۴

پس از افغانستان، خاورمیانه در زمره مناطقی بود که بیشترین تاثیر را از تحولات یازده سپتامبر پذیرفت. اشغال عراق، افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه، جنگ داخلی سوریه، و بهاری که زود به خزان عربی تبدیل شد، ظهور و سقوط داعش، و ... برخی از مهمترین تحولاتی بود که مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر حوادث 11 سپتامبر شکل گرفتند. در این پادکست تلاش خواهد شد تاثیر 11 سپتامبر بر مسائل خاورمیانه و هزینه‌های آن برای خاورمیانه مورد بحث قرار گیرد. در این پادکست در خدمت سه تن از اساتید برجسته مسائل خاورمیانه هستیم.
جناب آقای صباح زنگنه؛ نماینده پیشین ایران در سازمان کنفرانس اسلامی و صاحب نظر در مسائل خاورمیانه،
جناب آقای دکتر حسن احمدیان، متخصص مسائل خاورمیانه و عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان در دانشگاه تهران؛
جناب آقای فردوسی پور؛ سفیر سابق جمهوری اسلامی در اردن، و کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه.
سوالات و موضوعات:
عراق امروز چه تفاوت ها و تشابهاتی با عراق 17 سال پیش دارد؟ این کشور چه هزینه‌هایی پرداخت کرده و چه دستاوردهایی داشته است؟
 گروه‌های خشونت گرا تا چه حد درک واقعی از مناسبات بین المللی دارند و در حال حاضر وضعیت حضور و نفوذ آمریکا در سرزمین‌های عربی چگونه است؟
حوادث 11 سپتامبر چه تاثیری بر مسئله فلسطین گذاشت؟
چرا ایران علیرغم نقش مهمی‌که در مبارزه با تروریسم داشته نتوانسته این نقش خود را به یک دستاورد بین المللی ترجمه کند؟
داعش چگونه شکل گرفت و چه هزینه‌هایی بر منطقه تحمیل کرد؟ نقش کشورهای منطقه در شکل گیری آن چه بود؟

مهمترین برندگان جنگ و بی ثباتی در خاورمیانه چه کسانی بوده اند؟
مهمترین ریشه‌های بی ثباتی در منطقه را چگونه می‌توان دسته بندی کرد؟ و چگونه می‌توان خاورمیانه ای باثبات و توسعه یافته داشت؟

برای شنیدن کامل این پادکست اینجا را کلیک کنید

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است
بحران‌های امنیتی و سیاسی در خاورمیانه به نقطه حاد نزدیک می‌شود و دیده بانی رفتار بازیگران موثر در این بحران‌ها بسیار ضروری و راهبردی است. هدف از تحلیل کوتاه حاض...
دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه ۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ حکم ویژه خود در مورد شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم اسرائیل مبنی بر #۱۷۱ارتکاب نسل‌کش...