دیپلماتها چه کار میکنند

برایان باردر. ترجمه: مهدی سبحانی / داود رضایی اسکندری
۱ مرداد ۱۳۹۶

فهرست کتاب

درباره کتاب:

به ‌رغم سابقه طولانی حرفه دیپلماسی که حتی آن را به قدمت تاریخ بشری نیز می‌دانند، درباره اینکه دیپلماسی دقیقاً چیست و دیپلمات‌ها چه کاری انجام می‌دهند، اتفاق نظری وجود ندارد. کسانی که به این حرفه می‌پردازند همواره از دید کسر قابل‌توجهی از جامعه در لایه‌ای از ابهام و رازآلودگی قرار داشته‌اند. در چند دهه گذشته، با گسترش ارتباطات و رسانه‌های چاپی و الکترونیک، روزبه‌روز اطلاعات بیشتری در این خصوص منتشر می‌شود، ولی هنوز هم در سطح جوامع به طور کلی این نگاه غالب است. حتی شاید بتوان گفت که اصل کلی فوق، در جامعه ما حتی بیش از جوامع دیگر قابل‌مشاهده است و منابع مکتوبی که به زوایا و چیستی و چگونگی این حرفه بپردازد کمتر در دسترس قرار دارد. به همین سبب شنیدن و مواجه شدن با برداشت‌های گاه عجیب‌وغریب درباره وظایف و کار دیپلمات‌ها و زندگی شخصی آن‌ها از سوی افرادی که ارتباط شخصی و کاری نزدیکی با آن‌ها ندارند، چندان شگفت‌انگیز نیست.

کتاب دیپلمات‌ها چه کار می‌کنند می‌خواهد به نوعی نوری به این تاریکی ابهام‌آلود بیندازد و در قالب بیان تجربیات واقعی و داستان‌های غیرواقعی ولی الگوگرفته از تجربیات واقعی نویسنده به عنوان یک دیپلمات حرفه‌ای، بخش‌هایی از زوایای این حرفه را برای عموم علاقه‌مندان روشن سازد. البته این ابهام‌زدایی‌ها صرفاً برای افراد بیرون از حرفه دیپلماتیک نیست، بلکه با توجه به سابقه بیش از سه دهه فعالیت دیپلماتیک نویسنده که تمامی مراحل یک دیپلمات حرفه‌ای از بدو ورود به وزارت امورخارجه تا ارتقای مقام در سمَت‌های مختلف در داخل کشور و اعزام به مأموریت‌های مختلف در مناطق جغرافیایی متنوع را نیز در کارنامه خود دارد، تجربیات و توصیه‌های ارائه‌شده برای کسانی که در این حرفه حضور دارند نیز مفید خواهد بود.

شماره تابستانی مجله آسیای میانه و قفقاز (۱۲۲) منتشر شد و محتوای آن نیز در سایت دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی قرار گرفته است. در این شماره شش مقاله به قلم اسات...
نسخه شماره ۱۴۵ (بهار ۱۴۰۲) فصلنامه سیاست خارجی مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امورخارجه منتشر شد. در این شماره مقالات ذیل قابل مشاهده است.