وبینار مشترک با موسسه امور بین المللی ژاپن :(JIIA) بررسی آخرین تحولات
منطقه ای و بین المللی

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و با موسسه امور بین المللی ژاپن (JIIA) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز دوشنبه مورخ ۲۴ آذر ۱۳۹۹ برگزار شد.
آذر ۱۳۹۹
مشاهده ۱۲۹۹

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و با موسسه امور بین المللی ژاپن (JIIA) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز دوشنبه مورخ 24 آذر 1399 برگزار شد. این نشست با حضور آقایان دکتر سید محمدکاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات، مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی مرکز، کامبیز شیخ ­حسنی و وحید کریمی‌کارشناسان ارشد مرکز مطالعات، حسن احمدیان و محسن شریعتی نیا اساتید دانشگاه، کینیچیرو ساسای (Kenichiro Sasae) رئیس موسسه امور بین المللی ژاپن، ماری نوکای (Mari Nukii)، ریو ساهاشی (Ryo Sahashi) از محققان ارشد مرکز مذکور برگزار شد.

نشست مزبور در قالب دو پنل «بررسی مهمترین مسائل شرق و غرب آسیا» و « برجام و تاثیر انتخابات در ایالات متحده آمریکا بر برجام» به پاسخگویی بدین سئوالات اختصاص داشت:1) - آخرین تحولات در غرب و شرق آسیا چیست؟ 2) نقش نیروهای فراملی در بی ثباتی و تشدید تنش ها در منطقه خلیج فارس چیست؟ 3) نتیجه انتخابات ایالات متحده چه تاثیری روی برجام خواهد داشت؟ 4) نتیجه انتخابات ایالات متحده در غرب و شرق آسیا چه خواهد بود؟

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

تحرکات و دخالت های برخی از کنشگران خارجی موازنه و تقارن در منطقه خاورمیانه را با چالش روبرو کرده است. این تحولات نشان می دهد که همکاری و چند جانبه گرایی برای فائق آمدن بر تمامی مشکلات و مسائل منطقه ای و بین المللی لازم و ضروری است. یکجانبه گرایی ایالات متحده آمریکا و تکیه برخی از کشورهای عربی در منطقه خاورمیانه بر قدرت های خارجی برای تامین امینت از مهمترین عوامل برهم زننده موازنه و تقارن در منطقه می‌باشد که موجب افزایش تنش و تهدیدات منطقه ای گردیده است.

همچنین رقابت های ایالات متحده آمریکا و چین در منطقه شرق آسیا باعث ایجاد برخی تنش ها و گسترش تهدیدات امنیتی برای کشورهای شرق آسیا گردیده است. لذا تغییر و تحولات در ایالات متحده آمریکا می‌تواند بر چارچوب های امنیتی و چالش های  این منطقه از جمله کره شمالی و ادامه رقابت ها در دریای جنوبی چین تاثیرگذار باشد.

انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور در ایالات متحده بر سایر موضوعات منطقه ای و بین المللی تاثیر خواهد گذاشت. از جمله این تغییرات می‌ توان به بازگشت احتمالی ایالات متحده به توافقات بین المللی از جمله برجام اشاره کرد. شرکت کنندگان ایرانی اظهار داشتند اگرچه اروپایی‌ها بعد از خروج دولت ترامپ از برجام به تعهدات خود برای جبران اقدامات غیرسازنده ایالات متحده عمل نکردند؛ اما انتظار این است که کشورهای مهم در آسیا از جمله ژاپن تمامی تلاش های خود برای حفظ و اجرای این توافق را مانند گذشته ادامه دهند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است