دومین دورگفتگوهای مرکزمطالعات سیاسی وبین المللی ایران وموسسه اموربین ­المللی هند

نشست برخط ایران و هند با عنوان «دومین دور گفتگوهای IPIS-ICWA» با همکاری دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و موسسه امور بین ­المللی هند روز دوشنبه مورخ یکم دی ماه ۱۳۹۹ به میزبانی طرف هندی برگزار شد.
دی ۱۳۹۹
مشاهده ۱۳۷۴

نشست برخط ایران و هند با عنوان « دومین دور گفتگوهایIPIS-ICWA   » با همکاری دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و موسسه امور بین ­المللی هند روز دوشنبه مورخ یکم دی ماه 1399 به میزبانی طرف هندی برگزار شد. سخنرانان این نشست آقایان سیدمحمد کاظم سجادپور رییس مرکز مطالعات، مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز ، علی چگینی سفیر ایران در هند، احمد صادقی مدیر کل غرب آسیا در وزارت امور خارجه، مجتبی روزبهانی کارشناس ارشد مرکز مطالعات، محسن شریعتی ­نیا استاد دانشگاه شهید بهشتی، دکتر رقوان رئیس موسسه امور بین ­المللی هند، قدم دهارمندرا سفیر هند در ایران، دیپیکا ساراسوات پژوهشگر ارشد شورای امور جهانی هند، راکش سود سفیر سابق هند در فرانسه، ناندان آنکاریشنان پژوهشگر ارشد موسسه آبزرور، گاتم موخوپاهایا سفیر سابق هند در سوریه و افغانستان، بودند.

    مهم­ترین مباحث مطرح شده در این نشست، بدین شرح بودند:

 در این نشست ضمن اشاره به روابط دوستانه ایران و هند، مشترکات تمدنی، فرهنگی و زبانی، عنوان شد که نگاه مقامات دو کشور به روابط، همواره راهبردی بوده است؛ و بر ضرورت ارتقاء روابط اقتصادی از سطح فعلی به سطوح بالاتر و همچنین گسترش و تعمیق روابط در همه سطوح تاکید شد. در ادامه نشست به اهمیت توسعه بندر چابهار اشاره شد که برای دو کشور اهمیت راهبردی دارد؛ چرا که مسائل ژئوپلتیک همواره در روابط ایران و هند فاکتوری اساسی بوده و توسعه بندر چابهار در چارچوب همکاری­ های ژئوپلتیک است. تکمیل این پروژه و سرعت ­بخشی به انجام آن از سوی هند برای ایجاد جهش در روابط دوجانبه بسیار موثر خواهد بود. مبارزه با تروریسم، تبادلات انرژی و همکاری ­های اقتصادی از دیگر زمینه ­های افزایش روابط عنوان گردید.

در خصوص پاندمی‌کرونا و نحوه مقابله با آن، طرفین ضمن تاکید بر لزوم همکاری دو جانبه و بین ­المللی برای مقابله با این ویروس، طرفین ارتباط بخش­ های مختلف دو کشور اعم از دولتی و خصوصی را به منظور مقابله هر چه بهتر با این چالش خواستار شدند. در مورد روند صلح در افغانستان هر دو کشور از قدرت­ گیری مجدد طالبان ابراز نگرانی و تاکید کردند که پیشبرد فرایند صلح با مدل آمریکایی آن روش درستی برای ایجاد صلح فراگیر نیست؛ ضمن اینکه ایران و هند از ایجاد صلح، ثبات و توسعه اقتصادی افغانستان حمایت می ­کنند و افغانستان به عنوان نقطه اشتراک منافع راهبردی، می­ تواند نقش مهمی در همکاری‌های طرفین ایفا نماید. همچنین طرف هندی، هرگونه برتری طلبی چین در منطقه و تلاش برای تبدیل شدن به یک هژمون را قویا مردود دانستند اما در عین حال تاکید کردند، این کشور در حال پیگیری سیاست تعامل سازنده با چین است و قصد دارد اختلافات خود را با این کشور از طریق صلح­ آمیز حل ­و­فصل نماید. همچنین طرفین در این نشست، پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا را موجب به وجود آمدن شرایط جدیدی در جهان از جمله خاورمیانه و هند و اقیانوسیه دانستند و بر ضرورت انجام مذاکرات مستمر در خصوص مسائل منطقه ­ای به منظور اتخاذ سیاست ­های مناسب برای کسب منافع حداکثری در این شرایط تاکید کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است