وبینار مشترک با مرکز مطالعات جهانی و استراتژیک پاکستان(CGSS)

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران (IPIS) و مرکز مطالعات جهانی و استراتژیک پاکستان (CGSS) ) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز دوشنبه مورخ ۲۲ دی ۱۳۹۹ برگزار شد.
دی ۱۳۹۹
مشاهده ۲۹۴۵

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران(IPIS) و مرکز مطالعات جهانی و استراتژیک پاکستان(CGSS) ) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز دوشنبه مورخ 22 دی 1399 برگزار شد. این نشست با حضور آقایان دکتر سید محمدکاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات، مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی مرکز، سعید قادری و وحید کریمی ‌کارشناسان ارشد مرکز مطالعات، کیهان برزگر و حسن احمدیان اساتید دانشگاه،  خالید تیمور(Khalid Taimur) مدیر اجرایی مرکز مطالعات جهانی و استراتژیک، محمد سالم مظهر (Muhammad Saleem Mazhar)، شابیر احمدخان (Shabir Ahmad Kha)، بری قادر اختر (Brigadier Akhtar Nawaz Janjua) ایرام خالید (Iram Khalid) از محققان ارشد مرکز مذکور برگزار شد.

نشست مزبور در قالب دو پنل «بررسی مهمترین مسائل غرب و جنوب آسیا» و «دولت جدید امریکا و همه گیری ویروس کرونا» به پاسخگویی بدین سئوالات اختصاص داشت:

1- آخرین تحولات در حوزه‌ های سیاسی و امنیتی شبه قاره، غرب و جنوب آسیا، با محوریت: الف) افغانستان، ب) خلیج فارس چیست؟

2- تأثیرات قدرت های فرامنطقه ای در تشدید بحران‌های منطقه ای چیست؟

3- تأثیرات دولت جدید ایالات متحده در مسائل بین المللی چه خواهد بود؟

4- ارزیابی و تاثیرات اجتماعی و اقتصادی همه گیری ویروس کرونا بر جهان چیست؟

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

روابط ایران و پاکستان از سابقه بسیار طولانی برخوردار  است و بر پایه برادری و دوستی قرار  دارد، به نحوی که امروز هیچ موضوع غیرقابل حل در روابط دو کشور وجود ندارد.  علی رغم تغییر و تحولات منطقه ای و بین المللی روابط دو کشور همسایه بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک ادامه داشته است. روابط و همکاری دو کشور به عنوان دو قدرت منطقه ای می‌تواند ثبات و صلح را به منطقه برگرداند.

اولویت اصلی ایران و پاکستان همکاری‌های منطقه ای از طریق همکاری تنگاتنگ با کشورهای منطقه برای حل تعارضات و بحران‌ها است.  در حال حاضر دخالت های فرامنطقه ای باعث ایجاد عدم موازنه و به تبع آن گسترش تهدیدها و بی ثباتی گردیده است. لذا گسترش همکاری‌های منطقه ای دوجانبه و چندجانبه می‌تواند موازنه و تقارن را به این منطقه بازگرداند.

همکاری‌های منطقه ای تنها راه حل برون رفت از چالش ها و مشکلات کشورهای منطقه است. این درحالی است که برخی از کشورهای فرامنطقه ای با دخالت های مستقیم و غیر مستقیم درصدد ایجاد بی ثباتی و افزایش چالش های قومیتی و دامن زدن به افراط گرایی می‌باشند تا بتوانند منافع خود را تامین نمایند.

دولت جدید در ایالات متحده باید سیاست دولت ترامپ در تقویت یکجانبه گرایی و از میان بردن توافق های دوجانبه و چندجانبه را تغییر دهد؛ چرا که ادامه روند موجود باعث انزوای بیشتر آن کشور خواهد گردید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است