وبینار مشترک با موسسه مطالعات بین المللی دانمارک(DIIS)

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و موسسه مطالعات بین ­المللی دانمارک (DIIS) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز سه شنبه مورخ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ برگزار شد.
بهمن ۱۳۹۹
مشاهده ۲۸۰۶

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و موسسه مطالعات بین ­المللی دانمارک (DIIS) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز سه شنبه مورخ 21 بهمن 1399 برگزار شد.

این نشست با حضور آقایان دکتر سید محمدکاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل، مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی و مطالعاتی، حسن احمدیان و ناصر هادیان از اساتید دانشگاه تهران، آقای کریستین فیشر (Kristian Fischer) رئیس موسسه مطالعات بین المللی دانمارک، خانم ماریا لوئیس (Maria-Louise) و خانم هله مالویگ (Helle Malmvig) از محققان ارشد مرکز  مذکور از سوی دیگر برگزار شد.

نشست مزبور در قالب دو پنل «آخرین تحولات خلیج فارس و اتحادیه اروپا» و «دولت جدید در ایالات متحده و آینده برجام» به پاسخگویی بدین سئوالات اختصاص داشت: 1) به دنبال سیاست جدید دولت ایالات متحده، چشم انداز روابط فراآتلانتیک چیست؟ 2) چالش های اصلی فعلی صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس چیست؟ 3) تأثیرات دولت جدید ایالات متحده در مسائل بین المللی چه خواهد بود؟ 4) سناریوها و رویکردهای احتمالی دولت جدید آمریکا در قبال برجام کدامند؟

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

در حال حاضر نظام بین الملل در دوران گذار است و این شرایط می‌تواند فرصت مناسبی برای همه کشورها و نهادهای بین المللی برای تحکیم روابط سازنده و تلاش جهت ایجاد امنیت دسته جمعی باشد. همچنین فرصت ها و چالش های دوران پساترامپ و تغییر رویکرد یکجانبه گرایی به چندجانبه گرایی نیز می‌تواند دستاوردهای مثبتی برای جامعه بین المل داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران همواره نقش مهم و سازنده ای در حل مناقشات منطقه ای از جمله در یمن داشته است. در همین زمینه اولین سفر رسمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن به ایران، نشانه ای روشن بر اهمیت ایران به عنوان یک بازیگر مهم در منطقه می‌باشد. ایران پیش از این از هر گونه ابتکار جهت ایجاد صلح و امنیت در یمن استقبال و آمادگی خود را جهت کمک به حل و فصل منازعه یمن اعلام کرده بود.

حفظ برجام برای امنیت منطقه ای و ثبات و تحکیم صلح در این منطقه ضروری است. همچنین برجام تنها راه حل قابل اتکاء برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران است. لذا با توجه به اینکه ایالات متحده برخلاف قطعنامه الزام آور شورای امنیت از توافق هسته ای خارج شد و میز مذاکره را ترک نموده است؛ باید برای نشان دادن حسن نیست در قدم اول تحریم های وضع شده علیه ایران را لغو نماید. ایران نیز به تبع بعد از راستی آزمایی به همه تعهدات ذیل برجام بازخواهد گشت. کمیسیون مشترک درون برجام ظرفیت حل مشکلات و هماهنگ سازی اقدامات همه اعضا جهت حفظ این توافق را دارا است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است