وبینار مشترک با موسسه مطالعات راهبردی و منطقه ای ریاست جمهوری ازبکستان (ISRS)

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و موسسه مطالعات راهبردی و منطقه ای ریاست جمهوری ازبکستان (ISRS) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز چهارشنبه مورخ ۶ اسفند ۱۳۹۹ برگزار شد.
اسفند ۱۳۹۹
مشاهده ۲۷۳۲

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و موسسه مطالعات راهبردی و منطقه ای ریاست جمهوری ازبکستان (ISRS) پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی روز چهارشنبه مورخ 6 اسفند 1399 برگزار شد.

 این نشست با حضور آقایان دکتر سید محمدکاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل، مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی و مطالعاتی،  غلامحسین یادگاری رئیس اداره دوجانبه وزارت امورخارجه، بهمن آقارضی و علی اکبر جوکار از کارشناسان ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل و حسن احمدیان استاد دانشگاه تهران از یک سو و آقای الدور اریپوف (EldorAripov) رئیس موسسه ISRS، بختیار مصطفی یف (Bakhtior Mustafaev)، امید عابد خواجه یف( UmidAbidkhodjaev) از محققان ارشد بنیاد  مذکور از سوی دیگر برگزار شد.

نشست مزبور در قالب دو پنل« تحولات روابط دوجانبه» و « بررسی آخرین تحولات آسیای میانه و اتحادیه اوراسیا » به پاسخگویی بدین سئوالات اختصاص داشت:1): راه‌های تقویت تبادل تجربیات دو کشور در زمینه رفع موانع و دستیابی به اهداف همکاری اقتصادی متقابل چیست؟دیدگاه‌های دو کشور در مورد تقویت پیوندهای حمل و نقلی چیست؟2) مهمترین عوامل واگرایی و همگرایی در میان کشورهای آسیای میانه چیست؟3) - اهمیت انتقال تجربیات در میان اعضای اتحادیه اوراسیا چیست؟

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

  • ایران و ازبکستان همواره روابط گسترده در زمینه‌های مختلف داشته اند و این همکاری‌ها همچنان ادامه دارد. ملاقات ها و گفت و گوهای روسای جمهور دو کشور در سال های اخیر نیز تاثیر بسیار زیادی در ارتقاء روابط دو کشور به خصوص در زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی داشته است؛ به نحوی که گردش تجاری میان دو کشور در سال های اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.
  • همکاری‌های ایران و ازبکستان در زمینه‌های حمل و نقلی و ترانزیت کالا یکی از اولویت های همکاری دو کشور است. در حال حاضر ایده‌ها و پیشنهادات فراوانی برای گسترش حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی میان دو کشور در حال بررسی است. دوران همه گیری کرونا نشان داد که توسعه زمینه‌های ارتباطی میان دو کشور می‌تواند به عنوان ضروری ترین عنصر در گسترش روابط دو کشور مد نظر قرار گیرد.
  • اولویت اصلی سیاست خارجی ازبکستان در دوران اخیر مبتنی بر گسترش همکاری‌های سازنده بر اساس منافع متقابل با همسایگان است. لذا ایران و ازبکستان می‌توانند به عنوان دو همسایه نزدیک روابط خود را در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گسترش دهند. چرا که گسترش همکاری‌های دو کشور می‌تواند به ثبات و صلح در منطقه نیز کمک شایانی نماید.
  • آسیای میانه با چالش های جدی در زمینه‌های مختلف از جمله گسترش تروریسم و افراط گرایی و همچنین حضور قدرت های فرامنطقه ای روبرو است. لذا همکاری ایران با کشورهای آسیای میانه در چارچوب های دوجانبه و یا چندجانبه از جمله سازمان همکاری شانگهای و یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند زمینه‌های خوبی برای توسعه اقتصادی و تحکیم صلح و ثبات در منطقه را فراهم نماید.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است