وبینار مشترک با بنیاد تیلوتوما هند

نشست دوجانبه مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و بنیاد تیلوتوما هند پیرامون تحولات دوجانبه روابط و روند صلح در افغانستان و همکاری‌های منطقه ای روز چهارشنبه مورخ ۲۴ آذر ۱۴۰۰ برگزار شد.
آذر ۱۴۰۰
مشاهده ۲۴۶۷

نشست دوجانبه مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی (IPIS) و بنیاد تیلوتوما هند پیرامون تحولات دوجانبه روابط و روند صلح در افغانستان و همکاری‌های منطقه ای روز چهارشنبه مورخ 24 آذر 1400 برگزار شد.

 این نشست با حضور آقایان خلیل شیرغلامی، حسین ابراهیم خانی و حسین ملاعبدالهی کارشناسان ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، از یک سو و سوهام داس (Soham Das) کامکشی واسون (Kamakshi Wason) و خانم مینا سینگ روی (Meena Singh Roy) از محققان ارشد موسسات مذکور از سوی دیگر برگزار شد.

نشست مزبور در قالب  دو پنل «تحولات دوجانبه» ،«تحولات در افغانستان» در پاسخ به سئوالات ذیل برگزار گردید: بعد از تحولات جدید چه سناریوهایی برای روابط ایران و هند وجود دارد؟ چالش ها و فرصت های اصلی پیش رو چیست؟ زمینه‌های بالقوه همکاری دوجانبه کدام اند؟ / روند کلی و آخرین تحولات افغانستان در سطح منطقه چیست؟ / تأثیرات تحولات کنونی در افغانستان بر جنبه‌های ژئوپلیتیکی و ژئواقتصادی چه خواهد بود؟

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

  • روابط سنتی ایران و هند و عزم متقابل دو کشور در جهت توسعه همکاری‌های در زمینه‌های مختلف می‌تواند منافع بسیار مهمی‌برای دو کشور در برداشته باشد.  تقویت و گسترش روابط دو کشور و استفاده از فرصت ها و موفقیت در برابر چالش ها نیازمند همکاری‌های گسترده و گفت و گوهای دوجانبه است.
  • ایران و هند در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ارتباطی  مزیت های فروانی برای گسترش همکاری دارند. ظرفیت های ایران و هند در زمینه‌های مختلف می‌تواند مکمل یکدیگر باشد. تعمیق همکای‌ها و گفت و گوها در سطوح مختلف می‌تواند منجر به درک مشترک در موضوعات مختلف گردد.
  • افغانستان در حال حاضر در یک وضعیت پیچیده و دشوار انتقالی قرار دارد. افغانستان امروز نیاز به صلح در داخل و همچنین اجماع منطقه ای میان کشورهای همجوار دارد. لذا همه کنشگران منطقه ای باید با همکاری از دولت فراگیر در افغانستان حمایت کنند.
  • روندهای فعلی منطقه ای نشان می دهد که همکاری‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری و ارتباطی به خصوص در زمینه‌های حمل و نقل از اهمیت به سزایی برخوردار است. لذا سه کشور ایران، افغانستان و هند با توجه به ظرفیت های موجود باید تمام تلاش خود را برای گسترش همکاری‌ها و ارتباطات در همه زمینه‌ها را در دستور کار قرار دهند. توسعه پروژه چابهار یکی از این موارد است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است