نشست مجازی مشترک با موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری)

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی با موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم پیرامون تحولات منطقه ای با تمرکز بر خلیج فارس و تحولات بین المللی با تمرکز بر برجام روز سه شنبه مورخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ برگزار شد.
اسفند ۱۴۰۰
مشاهده ۱۸۴۳

نشست مجازی مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی با موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم پیرامون تحولات منطقه ای با تمرکز بر خلیج فارس و تحولات بین المللی با تمرکز بر برجام روز سه شنبه مورخ 24 اسفند 1400 برگزار شد. این نشست با سخنرانی آقایان دکتر محمد حسن شیخ الاسلامی ریئس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی، دکتر سید کاظم سجادپور مشاور وزیر، سید مجید قافله باشی معاون پژوهشی مرکز مطالعات، محمدتقی حسینی معاون آموزشی مرکز مطالعات وزارت امور خارجه و مصطفی دولتیار کارشناس ارشد مطالعاتی مرکز مطالعات از یک سو و آقایان یان الیسون (Jan Eliasson)، رئیس هیئت مدیره موسسه سیپری، جواکیم واورکا (Joakim Vaverka)، معاون موسسه سیپری، شانون کیل (Shannon Kile) و خانم تیتی اراستو (Tytti Erästö) محققین ارشد موسسه سیپری در زمینه خلع سلاح هسته ای، کنترل تسلیحات و عدم اشاعه از سوی دیگر برگزار گردید.

مهم­ترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل می‌باشد: 

  • صلح، امنیت و ثبات عادلانه در خلیج فارس به عنوان اصلی ترین اکوسیستم تاریخی، تمدنی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران تعریف شده است. جمهوری اسلامی ایران همواره به تقویت صلح و ثبات در خلیج فارس ادامه خواهد داد و امیدوار است در سایه اعتماد، هماهنگی و همکاری همه کشورهای منطقه با رویکردی تعامل گرا به این امر مهم نائل گردند. در همسایگی خلیج فارس، کشور و مردم یمن از لحاظ انسانی شرایط بسیار بغرنجی را سپری می‌کنند. حل بحران یمن در گرو توجه به ریشه‌های این درگیری، ایفای نقش محوری، عادلانه و بی طرفانه سازمان ملل، احترام به اراده مردم یمن در تعیین سرنوشت خود و رفع محاصره ظالمانه این کشور است.
  • برجام یک توافق موثر و دستاورد دیپلماسی جمعی است و باید از این دستاورد محافظت نمود. حفظ و اجرای درست برجام موجب ایجاد ثبات در منطقه و تقویت رژیم عدم اشاعه در سطح بین المللی می‌گردد. در صورتی که مذاکرات وین با شکست مواجه شود بدست آوردن توافقی جایگزین در آینده دور از دسترس خواهد بود.  امروزه مسائل بین المللی در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند و تنها راه حل و فصل مسائل بین المللی از طریق همکاری کشورها و تقویت چندجانبه گرایی است. 
  • بحران اوکراین نشان داد تئوری بازدارندگی هسته ای تا چه حد از ریسک بالایی برخوردار است. به نظر می رسد آمریکا و روسیه پس از تحولات اخیر در اوکراین به سمت توسعه تسلیحات و موشک های هسته ای خود پیش خواهند رفت.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است