نشست مشترک با موسسه نورف نروژ

نشست مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و موسسه نورف نروژ پیرامون مسائل منطقه ­ای و بین­ المللی روز شنبه مورخ ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۱ برگزار شد.
تیر ۱۴۰۱
مشاهده ۱۲۸۲

نشست مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و موسسه نورف نروژ پیرامون مسائل منطقه ­ای و بین ­المللی روز شنبه مورخ 11 تیر ماه 1401 برگزار شد. این نشست با سخنرانی آقایان کیهان برزگر استاد روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی، صباح زنگنه نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی، نبی سنبلی و علی بمان اقبالی زارچ کارشناسان ارشد مرکز مطالعات از یک سو و خانم مارته‌هاین انگلند (Marte Heian-Engdal) معاون موسسه نورف آلمان، عمر عبود (Omar Aboud)، کیستین اسکوتیم (Qystein Skotheim) و آرئه گلین بلیکنگ پژوهشگران موسسه مزبور از سوی دیگر برگزار شد.

شرکت کنندگان نشست مذکور در قالب دو پنل «موضوعات منطقه ­ای: با تمرکز بر خلیج­فارس و بحران یمن» و موضوعات بین ­المللی: با تمرکز بر بحران اوکراین و تاثیر آن بر نظام بین­ المللی» به گفتگو و تبادل نظر پرداختند. مهم­ترین مباحث مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است:

اهداف نهایی و راهبردی در منطقه خلیج فارس شامل برقراری صلح و امنیت در منطقه مزبور، روابط تجاری و تضمین حقوق همه کشورهای این منطقه می ­باشد. در این خصوص، جمهوری اسلامی ایران معتقد به برقراری نظام امنیت دسته جمعی توسط کشورهای این منطقه و همکاری­ های منطقه ای در حل بحران‌های منطقه ای می‌باشد.

منافع همه کشورهای درگیر در یمن، پایان یافتن این بحران است. پایان جنگ در یمن، به ایجاد صلح و امنیت پایدار در منطقه کمک خواهد کرد.

از نگاه نروژ و اروپا، بحران اوکراین یک گسست بزرگ برای صلح اروپایی تلقی می­شود. به نظر می­ رسد که هم اکنون، دو اردوگاه با نام های صلح و عدالت در اروپا و آمریکا نسبت به بحران مزبور درحال شکل گیری است: اردوگاه صلح خواستار پایان یافتن این بحران حتی با ایجاد تغییرات سرزمینی در اوکراین می‌باشد و اردوگاه عدالت نیز معتقد است که هیچ گونه گفتگو و راه حل سیاسی که حاکمیت اوکراین را مورد مصالحه قرار بدهد، قابل پذیرش نیست.

درخصوص تاثیرات بحران اوکراین نیز به تغییرات بزرگ در سیاست آلمان، روند نظامی‌شدن آلمان و ژاپن، الحاق فنلاند و سوئد به ناتو، الحاق دانمارک به ابتکارات امنیتی اتحادیه اروپا (در دست اقدام)، اقدامات بی سابقه مالی سوئیس علیه روسیه، برهم خوردن موازنه میان همکاری نروژ با ناتو و همکاری با روسیه به عنوان همسایه این کشور، افزایش هزینه‌های اروپا و وابستگی فزاینده آن به آمریکا در کوتاه مدت و کاهش وابستگی اروپا به آمریکا در طولانی مدت می‌توان اشاره نمود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است