سومین نشست گروه مطالعاتی آفریقا با عنوان آینده نگاری در روابط ایران و آفریقا

روز یکشنبه مورخ نهم بهمن ماه ۱۴۰۱، گروه مطالعات آفریقا سومین نشست گروه با عنوان آینده نگاری در روابط ایران و آفریقا را در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار کرد.
بهمن ۱۴۰۱
مشاهده ۱۰۵۰

روز یکشنبه مورخ نهم بهمن ماه 1401، گروه مطالعات آفریقا سومین نشست گروه با عنوان آینده نگاری در روابط ایران و آفریقا را در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار کرد. سخنرانی‌های این جلسه حول محور دو سوال کلیدی در 5 بخش سخنرانی صورت گرفت. سوال اول، درباره عناصر، مولفه‌ها و پیشران‌های رابط ایران و آفریقا متمرکز بود و دومین سوال در زمینه چارچوب اتخاذی جهت تحقق روابط مطلوب بین ایران و قاره آفریقا در قالب طرح ها و اقداماتی در عرصه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دیپلماسی عمومی‌بود.

در این نشست دکتر قنادزاده، مدیرکل آفریقای سازمان توسعه و تجارت در زمینه آخرین تحولات اقتصادی و تجاری در روابط ایران و آفریقا سخنرانی کردند و در ادامه جناب آقای محسن موحدی برنامه راهبردی روابط جمهوری اسلامی ایران با قاره آفریقا را توضیح دادند. دیگر سخنران این نشست دکتر محمود محمدی به شرح بازآرایی روابط ایران و آفریقا در چارچوب سند 2063 اتحادیه آفریقا پرداختند. و در آخر دکتر ابوطالبی با ایراد سخنرانی با عنوان مشارکت ایران در تحولات دیجیتال آفریقا، موضوع روابط دو جانبه با قاره آفریقا را از منظری متفاوت مورد بررسی قرار دادند.

بخش نهایی نشست با حضور سفیر آفریقای جنوبی در تهران جناب آقای ویکا مازوی کومالو برگزار شد. وی با ایراد سخنرانی به روشن کردن، نگاه آفریقا به آسیای غربی و به ویژه ایران پرداخت و موانع اساسی روابط دو جانبه را با شرح فضای قاره آفریقا و کشور آفریقای جنوبی را برشمرد. پس از این سخنرانی میهمانان نشست به بحث و تبادل نظر حول محور ارتقای روابط بین دو کشور ایران و آفریقای جنوبی پرداختند.  

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است