تعداد بازدید:3268 7 تیر 1393 - 08:54
گزارش

گزارش سخنرانی دکتر مصطفی زهرانی در شورای اروپایی تحقیق و سرمایه گزاری(ارپیک) در نکوزیا

۷ تیر ۱۳۹۳
مشاهده ۳۲۶۸

 

دکتر مصطفی زهرانی به دعوت مدیر شورای اروپایی تحقیق و سرمایه گذاری در قبرس و در جمع تعدادی از دیپلماتها، مقامات وزارت خارجه، نمایندگان مجلس، احزاب و مقامات سابق از جمله وزیر خارجه پیشین تحت عنوان آخرین تحولات منطقه خاورمیانه و سیاست خارجی جمهوری اسلامی‌به ایراد سخنرانی پرداختند.

وی با یاد آوری تاریخ کهن ایران زمین و تجارب حاصله، سیاست های ایران در قبال مسائل پیرامونی را برخواسته از اراده ملت برشمرد و با یاد آوری آخرین نتایج انتخابات، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مردم سالارترین کشور منطقه خاورمیانه نامید که از این رو همواره می‌بایست به نقش سازنده این کشور در منطقه توجه داشت.

وی با انتقاد از سیاست های تهاجمی غرب طی چند دهه گذشته بر علیه جمهوری اسلامی ایران، اعمال تحریم ها را عملی بیهوده و محکوم به شکست عنوان نمود که نتایج آن صرفا غیر انسانی و عاملی در ایجاد فساد بشمار می آید. وی با نقل قول از ریچاد فرای ایران شناس امریکایی که گفته بود" ایران در طول تاریخ همواره مانند نخل خرما عمل کرده است که با وزش طوفان به چپ و راست خم می‌شود اما نمی‌شکند"؛ به توان تحمل سختیها توسط ایران اشاره و با یادآوری دشواری‌های فراوان در دوران جنگ تحمیلی بر اراده ملی ایران مبنی بر مقاومت در برابر فشارهای ناعادلانه پیش رو تاکید نمود.

وی با تمایز نقش اروپا و امریکا گفت که در این مقطع حساس کشورها وقدرت های بین المللی از جمله اتحادیه اروپا می‌بایست به این پرسش پاسخ دهند که آیا در صورت شکست مذاکرات هسته ای خواستار ادامه دادن مسیر کشوری مانند امریکا با سابقه 300 ساله هستند و یا اینکه علاقمند به گسترش روابط با ملت ایران با سابقه 7 هزار ساله می‌باشند. ایشان همچنین با تاکید و حمایت از نظریه‌های انتقادی در مطالعات امنیت ملی به انتقاد از نظریه‌های جاری و غالب امنیت در سطح بین المللی پرداخت و گفت که محورهای امنیت منطقه ای و جهانی همانند جریان آزاد انتقال نفت و گاز و یا منیت اسرائیل برساخته ذهن ابرقدرتها و غیر واقعی هستند.آنچه که باید در این مسائل محور باشند انسانها و رعایت حقوق آنهاست و لذا هر سیاستی که منجر به نقض حقوق انسانها از جمله اعمال تحریم های همه جانبه شود، ضد امنیت و موجب ناامنی است.

وی در خصوص تحولا ت منطقه نیز با تشریح مفاهیم جهانی شدن دموکراسی روند افزایش خواست ملت ها برای ایفای نقش بیشتر در تعیین سرنوشتشان امری طبیعی و مثبت ارزیابی و در عین حال به تشریح  وضعیت بحران و درگیری در کشور سوریه و دوراندیشی جمهوری اسلامی‌پرداخت که منجر به اتخاذ سیاستهایی شد که مانع از گسترش افراط گرایی و تروریسم در منطقه است.

وی در خصوص آنچه که اختلاف شیعه و سنی نامیده می‌شود نیز به ذکر این نکته پرداخت که عملا محل اختلاف اکثریت مسلمانان اعم از شیعه و سنی با اقلیتی افراطی است که متاسفانه مورد حمایت بعضی از کشورهای اسلامی هم هستند و مابقی اختلافات وجود خارجی نداشته و بر ساخته ذهن غربی‌هاست.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است