پادکست توافق با چین، یک توافق اقتصادی و توسعه ای

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
مشاهده ۲۶۹۰

بحث توافق ایران و چین همچنان در جامعه ایران جریان دارد و سوالات زیادی در این خصوص مطرح هست. از جمله اهمیت این توافق، مهمترین محورهای آن، تاثیر آن بر فروش نفت ایران، تاثیر آن بر توسعه اقتصادی ایران، فرصتهای اقتصادی و تجاری که این توافق می‌تواند برای تجار و سرمایه گذاران ایرانی ایجاد کند، امتیازاتی که گفته می‌شود ایران به چین داده و ...
مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی، در ادامه بحث شفاف سازی سند همکاری‌های درازمدت ایران و چین، روز شنبه 28 فروردین 1400 گفتگویی با آقای دکتر خوشرو، معاون پیشین وزارت امور خارجه و آقای دکتر شریعتی نیا استادیار روابط بین الملل و متخصص مسائل آسیا به عمل آورد. در این گفتگو سوالات ذیل مطرح گردید که مشروح آنرا در پادکست مربوطه می‌شنوید.
1. سابقه این توافق به چهار سال قبل و سفر رییس جمهور چین به ایران بر می‌گردد. به نظر شما، جناب آقای خوشرو، چرا امضای این توافق به طول انجامید؟
2. مهمترین محورهای این توافق چیست و به نظر شما چه رابطه ای میان این توافق و ابتکار یک کمربند و یک راه وجود داره؟
3. ابتکار یک کمربند و یک راه یک شبکه اقتصادی و اجتماعی بین المللی ایجاد می‌کند. جایگاه ایران در این شبکه چگونه است؟ و این توافق چه تاثیری بر جایگاه ایران در این شبکه بین المللی خواهد داشت؟
4. در قالب ابتکار یک کمربند و یک راه چه پروژه‌هایی به اجرا در آمده و پیشرفت فیزیکی این ابتکار که گفته می‌شود 65 کشور را بهم متصل می‌کند چقدر بوده؟ این ابتکار چه تاثیری بر روابط تجاری و اقتصادی کشورهای مسیر داشته است؟
5. آیا در این توافق امتیاز ویژه ای برای چین در نظر گرفته شده یا خیر؟ امتیاز اقتصادی؟ تخفیف ویژه؟ اختصاص منابع؟
6. این توافق چه فرصت هایی می‌تواند در اختیار بخش های تجاری و اقتصادی ایران در ارتباط با چین و در سطح شبکه بین المللی یک کمربند یک راه قرار دهد؟ و ...

برای شنیدن مشروح این پادکست اینجا را کلیک کنید

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است