سومین مجمع گفت و گوی تهران؛ نشستی با رهیافت دوستی و اعتمادسازی

۲۸ آذر ۱۴۰۱
مشاهده ۲۸۰۸

سومین مجمع گفت‌وگوی تهران (TDF 2022) دوشنبه ۲۸ آذر در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار گردید. در مراسم افتتاحیه این مجمع، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر اسبق عراق، «دنیس مونکادا» وزیر امور خارجه نیکاراگوئه ،«سید کمال خرازی» مشاور مقام معظم رهبری، «محمد بن عبدالعزیز الخلیفی» معاون وزیر خارجه قطر، «کارلوس مارتینز» معاون وزیر امورخارجه ونزوئلا در مراسم افتتاحیه به سخنرانی پرداختند.

مفهوم محوری مجمع امسال «سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، رهیافتی به دوستی و اعتماد سازی» است. در این مجمع حدود 70 نفر از 36 کشور از میان مقامات سیاسی، مدیران اندیشکده‌ها و موسسه‌های پژوهشی، اندیشمندان و پژوهشگران  حضور داشتند. همچنین مدیران اندیشکده‌های داخلی، سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران از دیگر شرکت کنندگان در این نشست بودند.

دکتر شیخ الاسلامی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی:

مفهوم نشست امسال یعنی رهیافتی به دوستی و همسایگی، در راستای سیاست خارجی دولت سیزدهم و بسیار فراتر از مفهوم قدیمی همسایگی است که هدف آن ایجاد و تثبیت همسایگی متکی به مفهوم عمیق اعتماد با کشورهای همسایه است. در این نشست به دنبال ایجاد گفت‌وگو میان اندیشمندان منطقه و جهان هستیم، چرا که جهان امروز بیش از هرچیزی به گفت‌وگو نیاز دارد.

 بررسی مکانیزیم‌های اجرایی موثرتر در ساختارهای امنیتی منطقه خاورمیانه و غرب آسیا، بحث و تحلیل شرایط فلسطین و نحوه حل و فصل معضلات این کشور و ظلم‌های رژیم آپارتاید صهیونیستی به مردم فلسطین، مفهوم امنیت انرژی، ایجاد شرایط بُرد-بُرد در این حوزه برای کشورهای منطقه، شناسایی ریشه‌های بحران اوکراین و جلوگیری از تسری آن به بخش‌های دیگر جهان، بررسی متغیرهای تعیین کننده در افغانستان برای تشکیل دولتی فراگیر و مسئولیت جهانی در قبال مردم این کشور و چگونگی ایجاد صلح پایدار در افغانستان از پرسش‌هایی است که در این نشست در پی پاسخ آنها هستیم.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر سابق عراق:

درگیرهایی امروز بین کشورهای سلطه گر و کشورهای مظلوم وجود دارد و تا وقتی این موضوعات را متوجه نشویم نمی‌توانیم درک درستی از وضعیت کشور داشته باشیم. قدرت‌های غربی بسیاری از توانمندی‌های نظامی خود از جمله قدرت هسته‌ای، موشکی و پهپادی خود را از دست داده‌اند.

در زمینه اقتصادی سرانه تولید ملی کشور چین به سی تریلیون دلار رسیده است،چین دومین کشور دارنده اوراق مالی خزانه‌داری آمریکا شده است. در مقابل بدهی‌های آمریکا بیشتر از تولید ناخالص ملی است و کشورهای سرمایه‌داری جایگزین هم شدند که عامل ناتوانی آنها شده است.

در سال ۲۰۲۱ در آمریکا بیش از دو میلیون زندانی وجود دارد که بیشترین تعداد در جهان است. ۲۰ درصد زندانیان دنیا حدود دو میلیون نفر در آمریکا هستند. در چین با وجود اینکه جمعیت آن چند برابر جمعیت آمریکاست حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار زندانی وجود دارد. جهان در حال در تغییر است و دوقطبی آمریکا و شوروی از بین رفته است. قدرت‌های جدیدی در حوزه موشکی، هسته‌ای و پهپادی ظهور کرده‌اند.

ما شاهد پدیده‌ای تاریخی هستیم و مرکز ثقل به کشورهای مستعمره سابق نظیر هند منتقل شده است.منطقه خلیج فارس، دریای عرب، دریای سرخ و اقیانوس هند از مسیرهای اصلی در تجارت بین الملل است. همچنین اشغالگری رژیم صهیونیستی همچنان یکی از عوامل مهم بحران زا در منطقه است.اهتمام ما تمرکز بر کاهش قدرت نظام سلطه و ایجاد جایگزین‌هایی برای آن است زیرا به نظر می رسد قرن ۲۱ طلوع قدرت های آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین است.

کمال خرازی مشاور مقام معظم رهبری:

پیش از اینکه در تهران حاضر شوید، قاعدتا ادراکات دیگری داشته و تصور می‌کردید که اکنون شهر تهران، صحنه جنگ، اغتشاش و درگیری است، اما مشاهده می‌کنید که وضعیت این‌گونه نیست. ما شاهد بمباران خبری دستگاه‌های اطلاعاتی غرب از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، ورود اسلحه به کشورمان از نقاط مرزی، سازماندهی نیروهای تروریستی در خارج از ایران و ورود آنها به داخل کشور بودیم که توانستند اغتشاشاتی را در کشور ایجاد کنند.

اعتراض حق هر شهروندی است اما اغتشاش مقوله دیگری است و هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که امنیت سرزمینش با خطر مواجه شود و درهمین راستا با اقتدار مانع هرگونه اغتشاش می‌شود. همچنانکه در همه کشورهای دیگر از جمله فرانسه، انگلیس و آمریکا شاهد بوده‌ایم که با اغتشاشاتی که به هر دلیلی ایجاد می‌شوند، چگونه برخورد می‌کنند، بنابراین در ایران نیز برخورد با اغتشاشگران خارج از این قاعده نیست.

 اما آنچه در ایران رخ داد، تنها ناشی از نارضایتی و فشارهای ایجاد شده بر اثر تحریم و مشکلات معیشتی نبود، بلکه جنگی ترکیبی یا هیبریدی بود که در آن رسانه‌های خبری، اقدامات گروههای، فعالیت سیاسی و اطلاعاتی تعدادی از کشورها در آن نقش داشتند. در این میان، متاسفانه فوت مرحومه خانم مهسا امینی نیز این بهانه را به دست آنها داد تا چنین اغتشاشاتی را سامان دهند.

جنگ ترکیبی شامل همه مؤلفه‌های سیاسی، نظامی، خبری و اجتماعی است. تخریب افکارعمومی یکی از وجهه‌های این جنگ ترکیبی است که به آن جنگ شناختی می‌گویند؛ جنگ شناختی به معنای تغییر ذهنیت مردم یک کشور نسبت به نظام، رهبران و جامعه است. این یک واقعیت است که امروز ناتو، ارتش آمریکا و سایر ارتش‌های بزرگ جهان، درصدد اضافه کردن حوزه‌ای جدید به سایر عرصه‌های نظامی هستند‌.

اگر تاکنون هوا، زمین، دریا، فضا و سایبر، عرصه‌های جنگ بوده‌اند، امروزه عرصه ذهن بر عرصه عملیات نظامی قدرتها اضافه شده است. آنچه در ایران رخ داد، نمونه‌ای از جنگ شناختی برای تخریب افکار عمومی جهانیان نسبت به ایران بود.

ما به همت دانشمندان‌مان به تکنولوژی هسته‌ای دسترسی کامل پیدا کرده‌ایم. زمانی که بنده وزیرخارجه بودم، اروپائیها حتی حاضر نبودند ما تعداد 15 عدد سانتریفیوژ داشته باشیم و تضمین عینی را به این معنا تعریف می‌کردند که اساسا غنی سازی نکنیم. ولی به همت دانشمندان خود توانستیم 19000 سانتریفیوژ را راه اندازی کنیم که آنها مجبور شدند تن به مذاکره بدهند و برجام شکل گرفت اما معذالک شاهد بودیم که غربی‌ها تعهدات خود را عمل نکردند و در نهایت آمریکا از برجام خارج شد.

امروز ایران از توانایی بالای هسته‌ای برخوردار است و مرتبا ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته و تولیدات بالاتر را اعلام می‌کند،اگرچه توانایی آن را داریم، اما قصد تولید بمب را نداریم. ما از نظر اعتقادی تولید و استفاده از بمب اتم را حرام می‌دانیم و علاوه‌بر‌آن، به‌لحاظ راهبردی نیز تولید بمب را راهگشا ارزیابی نمی‌کنیم؛ چرا که اگر ایران به سمت سلاح هسته‌ای برود، طبیعتا کشورهای دیگر منطقه نیز در یک مسابقه تسلیحاتی به‌دنبال آن خواهند رفت.

به همین دلیل است که جمهوری اسلامی ایران از دهه‌ها پیش و از دهه 1970 تاکید داشته است که منطقه باید عاری از سلاح هسته‌ای باشد، و در این راستا تسلیحات هسته‌ای اسرائیل نیز باید نابود شود. ضمن آنکه، ما الزاما سلاح هسته‎ای را امنیت‌آور نمی‌دانیم و در‌ واقع، مولفه‌های امنیت از نظر ما مسائل دیگری هستند، البته داشتن فناوری هسته‌ای فی نفسه بازدارنده است.

 ایران آمادگی دارد به تعهدات برجامی خود بازگردد. بسیاری از معضلاتی که در مسیر مذاکرات بوده است، حل شده و اکنون مسائل قبلی پادمانی مطرح است. امیدوار هستیم در سفری که کارشناسان آژانس اتمی‌به ایران دارند، شاهد حل این مسائل و مساله برجام به نتیجه برسد.

هیچ اشکالی برای سرمایه‌گذاری کشورهایی که دارای فناوری، سرمایه و اقتصاد قوی تری  هستند در این منطقه وجود ندارد، اما نباید با دخالت نظامی و سیاسی در مسائل منطقه همراه باشد. منطقه ما احتیاج به گفتگو دارد و کشورهای منطقه باید از طریق گفتگو، مسائل و مشکلات خود را حل کنند. همچنانکه جمهوری اسلامی ایران همواره از گفتگو استقبال کرده و ایران از 200 سال پیش تاکنون هیچ‌گاه به کشور دیگری تجاوز نکرده و امروز هم با هرگونه تجاوز مخالف است. ما به کشورهای دیگر کمک کرده‌ایم و این جزء دستورکار ما است، چنانکه ایران همواره برای کمک به مردمی‌که در منطقه بیدار شده‌اند و می‌خواهند حقوق خود را استیفا کنند، شتافته است، در سوریه، لبنان، عراق و یمن نیز به استیفای حقوق مردم کمک کرده ایم و تاکید داریم شرط موفقیت گفتگو، توقف تجاوز و جلو گیری از دخالت بیگانگان است.

ما از این دیدارها که در راستای طرح جاده و کمربند است، استقبال می‌کنیم تا سرمایه‌گذاری بیشتری در این کشورها انجام شود و منطقه توسعه بیشتری پیدا کند، اما خطایی که رخ داد ورود به مسائل سیاسی و تمامیت ارضی کشورمان بود. البته آنها سعی کردند این خطا را جبران کنند اما این خطا به‌مثابه این بود که ما هم راجع به وضعیت تایوان که جزء خاک چین است موضعی بگیریم که خوشایند چین نباشد. امیداوریم دیگر چنین خطاهایی رخ ندهد و به‌طور کامل جبران شود.

ما از ابتدا مخالف ایجاد درگیری در اوکراین بودیم، اما کشورهای غربی، روسیه را به سمت جنگ با اوکراین هدایت کردند. تلاش ناتو برای حرکت به سمت مرزهای روسیه بسیار تحریک‌آمیز بود و غربی‌ها و خصوصا آمریکا تلاش را ‌کردند روسیه را وادار به چنین جنگی کنند. در هر صورت جنگ امر مطلوبی نیست، همچنانکه ما هشت سال جنگ را تحمل کردیم و خسارات زیادی متحمل شدیم. ما فکر می‌کنیم جنگ اوکراین باید هر چه زودتر از طریق گفتگو پایان یابد و در همین راستا، ایران آمادگی دارد زمینه چنین گفتگوهایی را فراهم کند.

امروز بسیار خرسندیم که دولت جدید عراق شکل گرفته و امیدواریم این دولت در ساماندهی و حل مسائل عراق، جلوگیری از گسترش تروریسم و حفظ تمامیت ارضی عراق و توسعه آن موفق شود در این راستا جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد به دولت جدید عراق کمک کند. همچنانکه تاکنون نیز ایران همواره به این کشور کمک کرده و حتی جان عزیران خود همچون شهید سلیمانی را در این راه تقدیم داشته است.

 افغانستان همسایه ایران است و می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر امنیت کشورمان داشته باشد، توصیه ما به طالبان که فعلا حاکم بر افغانستان است، این بوده که با تروریسم و گسترش آن مقابله کنند و از ورود نیروهای بیگانه به خاک افغانستان جلوگیری کنند. و اجازه ندهند آمریکا مجددا به بهانه‌های مختلف وارد خاک افغانستان شود و امنیت منطقه را به خطر اندازد. آنها باید حکومتی تشکیل دهند که فراگیر باشد و همه اقوام و مذاهب افغانی در آن مشارکت داشته باشند. طبیعی است در دنیای امروز یک قوم نمی‌تواند در جامعه‌ای که چند قومیتی و چندمذهبی است، حکومت کند، از همین رو، امیدواریم طالبان و رهبرانشان با این رویکرد به آینده نگاه کنند و ایران نیز آمادگی دارد در راستای برقراری صلح و تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان نهایت کمک خود را انجام دهد.

«دنیس مونکادا» وزیر امور خارجه نیکاراگوئه

دنیا در تغییر هدف جدید به سر می‌برد و در آستانه چندجانبه‌گرایی دولت‌های مستقل است. شعار سیاست ایران شامل سیاست و همسایگی است و بر حقوق بین‌الملل و توسعه روابط بر پایه اعتماد تاکید دارد. ما پرچم‌های عادلانه را برای خیر بشریت افراشته می‌کنیم.

دولت آمریکا با نقض حقوق بین الملل از کشورهای اتحادیه اروپا و اوکراین به ابزاری برای هجمه علیه روسیه و مرز روسیه استفاده کرده و صلح و امنیت بین‌المللی را در معرض خطر قرار داده است.اعتقاد ما به دوستی چندجانبه گرایانه و برای صلح و امنیت و پیشرفت است. افول ایالات متحده نزدیک شده و شرایط برای قطع تحمیل های امپریالیستی فراهم است. نشست تهران می‌تواند فرصتی را فراهم کند که راه برای همکاری ملت های دنیا باز شود.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران:

خوشحالم که در سومین دور مجمع گفتگوی تهران؛ مجمعی که برای گفتگو، به اشتراک گذاشتن نظرات و ایجاد فضای مفاهمه ایجاد شده است، مجمعی که صاحب‌نظران و اندیشمندان در آن سخن می‌گویند شرکت می‌کنم و امیدوارم این نوع از گفتگوها به همه ما کمک نماید که منطقه‌ای آرام‌تر و باثبات‌تر و جهانی صلح‌آمیزتر داشته باشیم.

مجمع گفتگوی تهران در سال جاری با مفهوم محوری «سیاست همسایه‌محور جمهوری اسلامی ایران با رهیافتی به‌سوی دوستی و اعتمادسازی» برگزار می‌شود تا یادآوری کند که دولت جمهوری اسلامی ایران مفهوم همسایگی را محور سیاست خارجی خود قرار داده است و با تمام توان به اعتمادسازی و تقویت پایه‌های دوستی با همسایگان در منطقه می‌اندیشد و در این مسیر با قوت گام برمی‌دارد.

 در غرب آسیا، منطقه‌ای که تحولات آن همواره پرچالش و تأثیرگذار بر سایر مناطق بوده است، ما همسایگان خود را که با آنها اشتراکات تمدنی، تاریخی، فرهنگی و دینی داریم، برادران خود می‌دانیم. ما امنیت و رفاه آنان را امنیت و رفاه خود می‌دانیم. ایران همواره یکی از پایه‌های امنیت و ثبات در منطقه و در خط مقدم مبارزه با تروریسم داعش به‌عنوان تهدیدی مشترک برای منطقه و کل بشریت بوده است. ایران همواره در خط مقدم مبارزه با انواع تروریسم در منطقه و جهان بوده است.

در همین جا مایلم در آستانه سالگرد ترور جنایتکارانه آمریکایی و به شهادت رساندن دو قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم، شهید ابومهدی المهندس و شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، یادی کرده باشم و یاد و خاطره این قهرمانان بزرگ حافظ ایران و عراق و امنیت منطقه و جهان را گرامی‌بدارم.

ما همواره اطمینان داده‌ایم که آماده اعتمادسازی و همکاری در همه ابعاد و سطوح با همسایگان خود در منطقه، از جمله همسایگان خود در حوزه خلیج فارس هستیم تا یک بار برای همیشه، تفکر "تامین امنیت از خارج از منطقه" کنار رود و همکاری و همیاری کشورهای منطقه، امنیت پایدار را به ارمغان آورد. در همین چارچوب، مایلم اعلام نمام که آماده ایم نشست مشترک وزرای خارجه و دفاع را میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر همسایگان برگزار نماییم. در نگاه به غرب آسیا، لازم می دانم تاکید کنم که مساله فلسطین و حقوق تضییع شده ملت مظلوم آن همچنان شرمسارانه بر پیشانی بشریت خودنمایی می‌کند و رژیم اشغالگر صهیونیستی، سیاست های تجاوزکارانه و ظالمانه خود را در سکوت نظام مند مدعیان حقوق بشر ادامه می دهد.

دولت رئیس جمهور جناب آقای دکتر رئیسی از ابتدای کار دست همسایگان را به گرمی فشرده و آمادگی داریم که از مسیر گفتگو و همکاری‌های سازنده و رو به جلو بر گام های عملی هر چه بیشتر در مسیر توسعه همه جانبه همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بیش از پیش تمرکز یابیم.

در مساله اوکراین، سیاست جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران تاکنون، پیوستگی و تداوم داشته است. سیاست اصولی ما نفی توسل به زور و تاکید بر حل و فصل مناقشه از طریق سیاسی بوده است. ما از ابتدای این بحران با اتخاد بی طرفی فعال، بر این موضع تاکید کرده‌ایم که نگرانی‌های امنیتی مشروع طرفین باید در نظر گرفته شود و از طریق گفتگو حل و فصل گردد. از سوی دیگر اعتقاد داریم که نگاه تک بعدی به این بحران پاسخ گو نیست. پس باید به ریشه‌های بحران و رفتار غیرمسئولانه برخی کنشگران در ایجاد زمینه‌های بحران، دامن زدن به آن و تحریک و تهییج یک طرف بحران نیز پرداخته شود. امروز شاهدیم که اروپا دارد بهای سیاست های ایالات متحده را که دور از محدوده بحران ایستاده می‌پردازد. ضمن تاکید مجدد بر بی پایه و اساس بودن ادعای ارائه تسلیحات و پهپاد از سوی جمهوری اسلامی ایران به یکی از طرف های بحران، تاکید می‌کنیم که هیاهو درباره ارسال پهباد ایرانی، در شرایطی که میلیاردها دلار انواع سلاح از کشورهای غربی برای تداوم جنگ وارد اوکراین شده است، هدفی جز سرپوش گذاشتن بر روند دمیدن غرب بر آتش جنگ و خشونت در اوکراین ندارد.

در مساله اتصالات منطقه‌ای و امنیت انرژی، ما معتقد به هم افزایی و ایفای نقش مثبت و سازنده همه کشورها در مناطق پیرامونی از غرب آسیا تا اوراسیا و هم پیوندی و هم تکیملی ظرفیتهای  مختلف آن هستیم. ضمن تاکید بر آمادگی خود جهت ایفای نقش سازنده و محوری جمهوری اسلامی ایران در تقویت اتصالات منطقه‌ای، بر ضرورت حفظ خطوط ژئوپلتیک کنونی در منطقه قفقاز تاکید داشته و پای می فشریم. امنیت، موضوعی متقابل است و با این منطق، امنیت وقتی فراهم است که امنیت همه فراهم باشد. آنگاه امنیت انرژی نیز در عالی ترین سطح خود فراهم خواهد بود.

در افغانستان، شاهدیم که بیست سال حضور اشغالگران هیچ ثمری از نظر ایجاد امنیت و زیرساخت های اقتصادی و رفاهی برای مردم صبور این کشور در بر نداشته و اکنون مردم افغانستان در شرایط کاملا نامناسب و نگران کننده‌ای به سر می‌برند. آمریکا از افغانستان رفته اما با دورایستایی و استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی، به دنبال تداوم حضور خود در این کشور و ایجاد چالش برای کشورهای منطقه از این طریق است. ما، مردم افغانستان را که با آنان اشتراکات تاریخی، تمدنی، فرهنگی، دینی و زبانی داریم، چون مردم خود می دانیم و بر خلاف مدعیان دروغین حقوق بشر، نسبت به سرنوشت آنان مسئولانه عمل می‌کنیم. در یک سال و نیم اخیر، جمهوری اسلامی ایران پذیرای خیل عظیم آوارگان افغانستانی بوده و در حالی که کشورم در شرایط سخت ترین تحریم ها بسر می‌برد، با سخاوتمندی آنان را پذیرفته است. ما اعتقاد داریم راه ثبات و امنیت پایدار در افغانستان از مسیر خواست و تصمیم مردم این کشور و با تشکیل دولتی فراگیر می‌گذرد.

مایلم اشاره‌ای نیز به حوادث اخیر در کشورم داشته باشم. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای حیات خود، یک نظام مبتنی بر پویش جمعی و متکی بر مردم بوده است. در یک نظام مردم سالار و در مسیر تحول و تکامل تدریجی مردم سالاری، فراز و نشیب ها موضوعی طبیعی است؛ همان گونه که در برخی کشورهای دیگر نیز شاهد آن بوده و اکنون نیز هستیم. اما متاسفانه مساله این است که مطالبات مسالمت آمیز مردم و تحولات داخلی کشورها نباید مورد سوءاستفاده دیگران به عنوان ابزاری جهت تسویه حساب های سیاسی قرار گیرد. مواضع و دخالت های غیرمسئولانه و سبکسرانه آمریکا و برخی کشورهای غربی - که خود مدت ها درگیر اعتراضات داخلی بوده و با هر گونه اقدام خشونت آمیز علیه پلیس، با حادترین شکل واکنش نشان می دهند - در تحریک اغتشاشات در ایران از طریق ابزارهای سیاسی، جنگ شناختی و رسانه‌ای و جنگ ترکیبی، آنان حداکثر تلاش خود را برای بی ثبات سازی کشورم به کار بردند.

 جمهوری اسلامی ایران نسبت به هر گونه مداخله در امور داخلی خود به طرف‌های مداخله‌گر هشدار می‌دهد و با دقت این گونه مداخلات نامشروع را زیر نظر دارد و با آن قویاً برخورد می‌کند. ملت ایران اعم از زن و مرد و پیر و جوان چهار دهه است که هزینه استقلال‌طلبی خود را می­‌دهد و به ایده نه شرقی، نه غربی در مسیر استقلال سیاسی کاملاً پایبند است؛ هم‌زمان با آنکه در راستای منافع ملی از توسعه و تحکیم مناسبات سیاسی اقتصادی، تجاری و فرهنگی با شرق و غرب عالم استقبال می‌کند. زنان و جوانان در کشور من بخش فعال، پویا و مؤثر جامعه و از مهم‌ترین پیشران‌های پیشرفت و توسعه‌اند. چالش‌ها و مشکلات در جمهوری اسلامی ایران همواره از طریق مفاهمه و همکاری مردم و دولت حل شده است. کشورهایی که میزبان تروریست‌ها یا مشوق تروریسم اقتصادی و رسانه‌ای و مروّج خشونت هستند، باید توجه داشته باشند که تروریسم و ناامنی یک تهدید جهانی است، نمی‌شود در خانه شیشه‌ای نشست و به دیگران سنگ‌اندازی کرد و خود آسیبی ندید.

آمریکا از سویی امروز صحبت از مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به گام‌های نهایی توافق می‌کند و از سوی دیگر از ایجاد ناامنی و بی‌ثبات کردن ایران حمایت می‌کند، این سیاست ریاکارانه باید پایان یابد و اگر چنین شود و ایالات متحده واقع‌بینانه و در مسیری عملی و واقعی به‌دنبال رسیدن به توافق و بازگشت به تعهدات خود در برجام باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد از مسیر گام‌های پایانی توافق برای رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرفها به تعهدات استقبال کند. اکنون ما در مسیر استمرار تبادل پیامها، مشورت و تعامل مستمر با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا هستیم. روز گذشته نیز معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌گفتگوهای سازنده و روبه‌جلویی را با همکارانم در سازمان انرژی اتمی‌به‌عمل آوردند.

مایلم در اینجا تأکید کنم که ما از همکاری‌های منطقه‌ای چین با منطقه همواره استقبال کرده­‌ایم. تهران و پکن در سالهای اخیر سطح مناسبات خود را به همکاری‌های بلندمدت راهبردی ارتقا داده‌­اند. هفته گذشته دو نماینده عالی ایرانی و چینی برای پیگیری اجرای برنامه جامع مشترک همکاری‌های راهبردی دو کشور در تهران گفتگو کردند. ما در مسیر اجرای برنامه همکاری‌های بیست و پنج ساله با سرعت و با نگاه همه‌جانبه به پیش می‌رویم. ما در این فضای همکاری انتظار نداشتیم که بیانیه سال 2014 نشست وزرای خارجه منطقه و چین در مورد جزایر تعلق‌داشته ابدی و تاریخی به جمهوری اسلامی ایران، کپی ـ پیست و تکرار شود. مراتب ناخرسندی و اعتراض خود را از مجاری دیپلماتیک به‌شکل رسمی و با ارسال یادداشت رسمی‌به طرف چینی اعلام و ابلاغ کردیم، ضمن تأکید بر تداوم روابط راهبردی با چین به‌صراحت اعلام کردیم که در مسیر حفظ تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، با هیچ طرفی تعارف نداریم. از اینکه مقامات ذی‌ربط چین در دیدارهای رسمی فرستاده چین با رئیس جمهور محترم کشورم و معاون اول محترم کشورم و در دیدارهای سفیر چین، و مقامات عالی‌رتبه چین در پکن با سفیر کشورمان در این کشور نسبت به اصلاح این خطا اقدام کرده‌اند، سپاسگزاریم.

 در پایان مایلم به این موضوع تأکید کنم که عراق نقش مهمی در منطقه غرب آسیا دارد. موقعیت ژئوپولیتیک و ژئواستراتژیک عراق، ظرفیتی را برای این کشور دوست و برادر در همسایگی ما ایجاد کرده است که همکاری‌های منطقه‌ای و تلاش عراق برای توسعه و پیشرفت همکاری‌های همه‌جانبه منطقه­‌ای، امروز با استفاده از ظرفیت و موقعیت عراق در دستور کار منطقه قرار دارد. فردا رهبران و وزرای خارجه کشورهای منطقه در قالب نشست بغداد2 در کشور اردن‌هاشمی‌گرد هم خواهند آمد و این نشان‌دهنده آن است که عراق با گذر از بحران‌های مختلف، امروز در شرایطی قرار دارد که به جایگاه طبیعی و منطقه‌‌ای خود بازمی‌گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است