گزارش نشست غرب آسیا و خلیج فارس: بازاندیشی امنیت در سومین مجمع گفتگوی تهران

۳ دی ۱۴۰۱
مشاهده ۸۱۰

سومین مجمع گفت‌وگوی تهران (TDF 2022) دوشنبه ۲۸ آذر در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار گردید. مراسم افتتاحیه مجمع با حضور و سخنرانی مهمانان ویژه از جمله جناب آقای دکتر امیرعبدالهیان وزیر محترم امورخارجه و برخی از مقامات سایر کشورها در تهران برگزار شد. مفهوم محوری مجمع امسال «سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، رهیافتی به دوستی و اعتماد سازی» است.

در این مجمع حدود 70 نفر از 36 کشور از میان مقامات سیاسی، مدیران اندیشکده‌ها و موسسه‌های پژوهشی، اندیشمندان و پژوهشگران شرکت کردند. مدیران اندیشکده‌های داخلی، سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران از دیگر شرکت کنندگان در این نشست بودند.

در نشست عصر این مجمع پس از افتتاحیه، آخرین تحولات  غرب آسیا و امنیت در خلیج فارس بررسی و تبادل نظر شد. مهمترین نکات مطروحه در این نشست به شرح ذیل است:

تحولات غرب آسیا و امنیت در خلیج فارس:

  • معضلات امنیتی در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس، روند های امنیتی پیش رو با توجه به تغییرات در نظم بین المللی و راهکارها برای حل معضلات امنیتی منطقه از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
  • امنیت در منطقه غرب آسیا، نگاه متفاوت کشورهای منطقه به موضوع امنیت، تمایل کشورهای منطقه به یافتن راه حل مشترک، پیچیده ­تر شدن موضوعات امنیتی منطقه با دخالت خارجی، رقابت قدرت های بزرگ در منطقه برای کسب منافع بیشتر، عدم تقارن کشورهای منطقه از نظر اندازه، اقتصاد و قدرت از جمله موضوعاتی بود که توسط سخنرانان مطرح گردید.
  • حل مسئله امنیت داخلی کشورهای منطقه، تقابل بین کشورهای منطقه، تقابلاتی که با دخالت قدرت های بزرگ بین کشورهای منطقه ایجاد می‌شود، تغییر نگاه کشورهای منطقه از بازی با حاصل جمع صفر به بازی با حاصل جمع مثبت، تغییر ادبیات خصمانه به ادبیات مبتنی بر همکاری و تامل در بین بازیگران منطقه و همکاری دسته جمعی برای حل مشکلات منطقه از مهمترین راهبردهایی بود که برای حل معضلات امنیتی منطقه مطرح گردید.

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است