گزارش  نشست اتصالات منطقه ای و امنیت انرژی در سومین مجمع گفتگوی تهران

۴ دی ۱۴۰۱
مشاهده ۸۴۳

سومین مجمع گفت‌وگوی تهران (TDF 2022) دوشنبه ۲۸ آذر در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار گردید. مراسم افتتاحیه مجمع با حضور و سخنرانی مهمانان ویژه از جمله جناب آقای دکتر امیرعبدالهیان وزیر محترم امورخارجه و برخی از مقامات سایر کشورها در تهران برگزار شد. مفهوم محوری مجمع امسال «سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، رهیافتی به دوستی و اعتماد سازی» است.

در این مجمع حدود 70 نفر از 36 کشور از میان مقامات سیاسی، مدیران اندیشکده‌ها و موسسه‌های پژوهشی، اندیشمندان و پژوهشگران شرکت کردند. مدیران اندیشکده‌های داخلی، سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران از دیگر شرکت کنندگان در این نشست بودند.

در نشست های بعد از ظهر این مجمع پس از افتتاحیه، اتصالات منطقه ای و امنیت انرژی بررسی و تبادل نظر شد. مهمترین نکات مطروحه در این نشست به شرح ذیل است:

اتصالات منطقه ای و امنیت انرژی:

  • غرب آسیا ازنظر منابع غنی و برخوردار محسوب می‌شود و منطقه خلیج‌فارس و خزر نیز در عین منابع انرژی، حلقه ارتباطی بین مناطق مختلف محسوب می‌گردند. بسیاری از کشورها به دلیل مزیت هایی نظیر موقعیت منحصربه‌فرد جغرافیایی و استراتژیک، ارزان بودن و امنیت در پی ارتباط و تعامل با ایران می‌باشند. شایان‌ذکر است که اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان اکو نقش مهمی در حفظ و تداوم ارتباط میان کشورها ایفا می نماید. ارتباطات و پیوستگی‌ها یکی از منابع تأمین صلح، امنیت و ثبات تلقی می‌گردد.
  • در خصوص تأمین امنیت انرژی بین عوامل سیاسی و اقتصادی در هم تنیدگی وجود دارد. برآیند تأمین امنیت در سطح داخلی و بین‌المللی، امنیت انرژی می‌باشد. نگاه و ادراک کشورهای مصرف‌کننده و تولیدکننده به امنیت انرژی متفاوت می‌باشد. دیدگاه اروپاییان به امنیت انرژی عبارت است از کاهش مخاطرات از طریق عدم وابستگی، قیمت‌های منطقی، تأکید بر منابع انرژی پاک، بازار کافی و رقابتی و کاهش فشار. از منظر تولیدکنندگان امنیت انرژی یعنی امنیت در عرضه و تقاضا، بازار پیش‌بینی پذیر، توسعه ملی و رشد اقتصادی.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است