نشست بررسی آخرین وضعیت بحران اوکراین

۴ شهریور ۱۴۰۲
مشاهده ۱۷۸۳

نشست گروه مطالعات اوراسیا مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با عنوان «بررسی آخرین وضعیت بحران اوکراین: چشم انداز آینده و طرح های صلح» با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان ارشد وزارت امور خارجه و پژوهشگران اندیشکده‌های کشور در محل این مرکز مورخ 4 شهریور ماه 1402 برگزار شد. در این نشست، موضوعات روند جنگ اوکراین، سناریوهای احتمالی و چشم انداز پایان جنگ در ابعاد نظامی، سیاسی و اقتصادی، و طرح های صلح مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در نشست مزبور ضمن اشاره به بررسی آخرین وضعیت میدانی دو طرف جنگ عنوان شد که به طرح های صلح در چارچوب چشم انداز حل و فصل بحران اوکراین باید توجه کرد و هنوز موضوع روندها و طرح های صلح، متغیر بسیار مهم و تعیین کننده ای در روند رویدادهای جنگ نیست. همچنین، درخصوص چشم انداز حل و پایان جنگ سه متغیر نظامی، اقتصادی و سیاسی را باید مورد بررسی قرار داد.

درخصوص طرح های صلح برای پایان بحران اوکراین ابعاد طرح صلح چین و اجلاس اخیر جده به ابتکار عربستان سعودی بررسی شد که طی آن ویژگی‌های نشست مزبور (جده) شامل ابعاد حضور قدرت های نوظهور؛ گفتمان سازی راهبردی درباره موضوعات صلح، همگرایی، حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت سرزمینی و عدم دعوت از روسیه به عنوان یکی از طرفین اصلی جنگ تشریح گردید. در پایان نشست به موضع دائمی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر پایان جنگ و برقراری صلح میان طرفین در هر منطقه ای از جهان به ویژه اوکراین تاکید گردید.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است