سفر هیات مرکز مطالعات به ژاپن به دعوت بنیاد ساساکاوا

۷ شهریور ۱۴۰۲
مشاهده ۱۲۸۵

دکتر محمد حسن شیخ الاسلامی در راس هیاتی از مرکز مطالعات، به دعوت بنیاد صلح ساساکاوا(SPF ) و جهت برگزاری میزگرد مشترک سالانه میان دو موسسه به توکیو سفر کرد.

دیدار با معاون ارشد وزیر امورخارجه ژاپن

در همین ارتباط دکتر شیخ الاسلامی در ابتدا با آقای فوناکوشی، معاون ارشد سیاسی وزیر امور خارجه‌ی ژاپن دیدار و گفت و گو کرد. رئیس مرکز مطالعات در این دیدار ضمن اشاره به قدمت روابط دو کشور در سطح مناسبات مردمی و دیپلماتیک، اظهار امیدواری کرد که روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف گسترش یابد. آقای فوناکوشی نیز ضمن اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه‌ ایران به ژاپن و دیدار ایشان با وزرای خارجه، بهداشت و نخست‌وزیر، نتایج و دستاوردهای این سفر را بسیار خوب و مثبت ارزیابی کرد. همچنین در ادامه طرفین در رابطه با مسائل مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند.

سخنرانی در بنیاد ساساکاوا

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی در بنیاد صلح ساساکاوا در توکیو با حضور جمع کثیری از صاحبنظران، اساتید ژاپنی، روزنامه نگاران و دیپلمات های مقیم در تاریخ 7 شهریور 1402 به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در این سخنرانی سه محور نظم در حال تحول جهانی، نگرش ایران به این وضعیت و سیاست خارجی دولت سیزدهم را تشریح نمود و در ادامه به سوالات حاضران پاسخ داد.

برگزاری یازدهمین میزگرد مشترک

یازدهمین میزگرد مشترک مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و بنیاد صلح ساساکاوا، نیز روز سه شنبه 7 شهریور 1402 در توکیو برگزار شد. در این برنامه که با سخنرانی دکتر شیخ الاسلامی رئیس مرکز مطالعات، سعادت سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و آداچی مدیر اجرایی بنیاد صلح ساساکاوا افتتاح شد، دو طرف در خصوص مسائل دو منطقه خلیج فارس و آسیا-پاسیفیک، شرایط متحول نظم جهانی و روابط دوجانبه ایران و ژاپن به تبادل نظر پرداختند.  دکتر شیخ الاسلامی و هیات همراه در جریان این برنامه همچنین با آقای سونامی رئیس بنیاد صلح ساساکاوا دیدار نموده و در خصوص همکاری‌های فیمابین گفتگو نمودند.

شرکت در میزگرد اندیشکده‌های «موسسه‌ی روابط بین‌الملل ژاپن»، «موسسه‌ی اقتصاد انرژی ژاپن»، «موسسه‌ی تحقیقات خاورمیانه‌ی ژاپن» و «موسسه‌ی آسیا پاسیفیک» از دیگر برنامه‌های این سفر چند روزه بود.   

همچنین رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در ادامه در گفت و گو با روزنامه نیکی ژاپن در خصوص ارزیابی تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، مذاکرات احیای برجام و از سرگیری روابط ایران و مصر پاسخ داد. تشریح تحولات جدید در نظم جهانی و ایجاد پویایی‌های نوین مبتنی بر چندجانبه گرایی، اهداف جمهوری اسلامی ایران از پیوستن به ائتلافهای جهانی نظیر بریکس، راهبرد ایران در ارتباط با همسایگان به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس به عنوان اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم و روابط دوجانبه با ژاپن از محورهای دیگر این گفت و گوی رسانه ای بود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است